#ZML richt pijlen op alternatieve geneeswijzen en mensen pikken het niet

Nu aan het lezen

#ZML richt pijlen op alternatieve geneeswijzen en mensen pikken het niet

#ZML richt pijlen op alternatieve geneeswijzen en mensen pikken het niet

Wist je dat extreem veel mensen geloven in alternatieve geneeswijzen? Arjen Lubach pakt er tijdens zijn #ZML uitzending de cijfers bij: zo’n 1 miljoen Nederlanders, waarvan zo’n 83 procent hoogopgeleid is, gelooft in zaken als homeopathie en accupunctuur.

Dat is best gek, zegt de presentator van Zondag met Lubach: de effecten van deze geneeswijzen (‘onbewezen ideetjes’) zijn a. niet wetenschappelijk bewezen en b. niet wetenschappelijk bewezen.

Extremen

Wat bijdraagt aan ons geloof in deze controversiële aanpak van gezondheidsproblemen aldus Lubach, zijn allerlei instanties die hun goedkeuring geven ten aanzien van de producten: de apotheek, huisartsen en zelfs verzekeringen nemen in hun pakketten discutabele behandelingen op als ‘reïncarnatie therapie’ waarbij problemen uit een vorig of vroeg leven worden aangepakt.

Lubach stelt dat bij het kiezen van een zorgverzekeraar, reguliere geneeswijzen en alternatieve geneeswijzen vaak bij elkaar in het pakket zitten. Net als echte medicijnen zijn zij ook vrijgesteld van BTW. Tijd voor een scheiding, oppert Lubach die daarmee de gehele alternatieve geneeskunde doorverwijst naar de prullenbak.

Kritiek

Daar is niet iedereen het mee eens. Kortzichtig, noemt een groot deel van de kijkers het item op zondagavond. Het is oordelend en laat een nog belangrijker onderwerp links liggen, zeggen zij: de corrupte farmaceutische industrie. Ook zouden alleen de extremen worden genoemd. Therapieën als chiropractie vallen namelijk ook onder alternatieve geneeswijzen, zegt een kijker.

Viel er ook nog wat te lachen zondagavond? Zeker, bij het geniale geneesmiddelen-liefdesduet of het steengoede item over Amerika’s wapengekte die we dan weer wél collectief onbegrijpelijk vinden.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.