Zo word je beter in het gevreesde afzeggen van plannen

Nu aan het lezen

Zo word je beter in het afzeggen van plannen

Zo word je beter in het afzeggen van plannen

In het eerste jaar van mijn studie benoemde een vriendin de momenten waarop ze zich afzonderde van de wereld. Wanneer ze klaar was met sociaal doen, sloot ze zich op in haar ALC: Autistic Little Corner.

Nu zijn er twee dingen van belang: één is dat ze geen autisme heeft en twee, het was geen daadwerkelijke hoek waarin ze zich verschool maar een metaforische. Ja, ze deed de deur van haar studentenkamer dicht maar binnen die paar vierkante meters bewoog zij vrij. Vrij van sociale verplichtingen en externe factoren waar ze op dat moment genoeg van had.

Baddersessie

Druk zijn is het nieuwe normaal. Maar hoe normaal is het om geen tijd te hebben voor spontane ontmoetingen omdat je agenda vol zit met geplande afspraken? Dat kan anders. Want als je heel eerlijk bent, heb je dan écht zin om altijd de deur uit te gaan of ben je stomweg gelukkig op die bank waar je voorlopig niet af komt – de zelfverkozen ALC van mijn goede vriendin.

We vinden het behoorlijk lastig nee te zeggen op sociale activiteiten. Soms staat iets al lang gepland, heb je de ander al eeuwen niet gezien en voel je je simpelweg schuldig omdat je voor jezelf en je rust kiest, in plaats van een sociale ensemble. Welnu: hoe goed het ook is om aan anderen te denken, als je alleen jezelf hiermee hebt, is het tijd om zaken te veranderen.

Wees eerlijk en direct

Een goede vriendschap gedijt bij de waarheid. Hoe goed die ene vriend jou ook kent; niemand leest gedachten. Wees daarom eerlijk over je gevoelens, je twijfels maar ook je besluit om af te zeggen. Als je niet lekker in je vel zit of je handen vol hebt aan jezelf, kan het lastig zijn dit te communiceren naar anderen. In plaats van het moment van cancelen uit te stellen, doet een simpel appje of smsje wonderen. Geeft hierin uitleg over jezelf. Dat je even behoefte hebt je terug te trekken, een rotweek hebt of enorm druk bent.

Van belang is hier wel te benadrukken dat je diegene graag wilt zin – maar dan in een betere situatie. Miscommunicatie is misser nummer één in relaties, schrijft ook de Amerikaanse auteur Deborah Tannen. Tannen schrijft over vriendschappen en hoe met name vrouwen indirect communiceren. Dat werkt prima zolang de ander begrijpt wat je écht bedoelt – maar doen ze dat niet, dan heb je een probleem.

Wat brengt het jou?

Net als dat je eerlijk mag zijn naar vrienden over je eigen behoeften, is het ook goed om eerlijk te zijn naar jezelf. Stel je hebt de keuze om af te spreken met vrienden en thuis te blijven en je bent eigenlijk niet zo in de stemming de beste versie van jezelf te presenteren naar de buitenwereld, waarom opper je dan niet het beste van beide werelden: een sociale gelegenheid maar dan met kleine club mensen op een plek die je misschien al kent. Zo verklein je het aantal prikkels waardoor die stap naar de buitenwereld opeens zo slecht nog niet lijkt. Nog steeds niet overtuigd? Pak die telefoon en bel af. Serieus.

Morgen is er weer een dag

Afzeggen is één ding. Het niet-schuldig voelen een tweede. Wanneer je jezelf vergeeft voor het feit dat de verleden tijd versie van jou niet wist dat ze nu futloos de avond horizontaal wilt doorbrengen, wordt het ook makkelijker om flexibel te zijn wanneer anderen eens afhaken. Wanneer je je niet lekker voelt of het denken aan een activiteit je al negatief laat voelen, ga dan voor een nieuwe afspraak. En bedenk: na een dag tegen mensen te hebben gepraat is het geoorloofd de dag af te sluiten met een mompelende ‘dankjewel’ aan je pizzakoerier. Morgen is er weer een dag.

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.