In Zweden en Finland kun je binnenkort een McVegan bestellen bij McDonald's - Vance

Nu aan het lezen

In Zweden en Finland kun je binnenkort een McVegan bestellen bij McDonald’s

In Zweden en Finland kun je binnenkort een McVegan bestellen bij McDonald’s

In de tijd van rode bieten-burgers en soy lattes zou je toch verwachten dat McDonald’s allang een vegan burger heeft. Niets blijkt echter minder waar. De fastfoodketen had wel altijd een vegetarische burger op het menu staan, maar er was nog niet veel keus voor de veganisten onder ons. Daar wil McDonald’s nu verandering in brengen.

Binnenkort treffen McDonald’s klanten in Zweden en Finland een soyaboon steak burger aan op het menu. De burger met treffende naam “McVegan” zal vanaf 28 december permanent onderdeel uitmaken van het menu in de twee Europese landen.

Anamma

De grote stap naar veganistische burgers is niet alleen goed nieuws voor niet-vleesetende fastfood klanten, maar ook voor Anamma, het bedrijf achter de burger. McDonald’s maakt de McVegan namelijk niet zelf, maar gaat een lange termijn partnerschap met het veganistische bedrijf aan. Er bestaat zelfs een grote kans dat hier nog meer vegetarische en veganistische opties uit voortvloeien. “Vegetarisch en vegan is een sterke trend, en steeds meer mensen willen tegenwoordig plantaardig eten”, vertelt McDonald’s in een persbericht.

De McVegan burger is het resultaat van een testperiode van zeven weken in de Finse stad Tampere. Deze test verliep zo succesvol dat de burger binnenkort in Zweden en Finland verkrijgbaar is. Het is vrij gebruikelijk dat McDonald’s eerst nieuwe ideeën in een paar landen uitprobeert voordat ze wereldwijd worden uitgerold. Of ook andere Europese landen (Ahum… Nederland!) in aanmerking komen voor de McVegan, is echter nog niet bekend.

Klimaat

Naast de vanzelfsprekende voordelen voor veganisten onder ons, en de variatie die je nu in je McDonald’s dieet kunt aanbrengen, erkent de fastfoodketen ook een ander groot voordeel. In het persbericht geeft McDonald’s namelijk ook aan dat het bedrijf zich bewust is van de impact die vleesburgers op het milieu hebben. Dit laat zien dat de keten kennis heeft van de negatieve gevolgen van vleesproductie, en bereid is producten op de markt te brengen die dit verminderen.

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.