De 5 opkomende foodtrends van 2016 en 2017 volgens Google - Vance

Nu aan het lezen

De 5 opkomende foodtrends van 2016 en 2017 volgens Google

De 5 opkomende foodtrends van 2016 en 2017 volgens Google

Wiste je dat de 59e werknemer die Google aannam een chefkok was? De 60e werknemer was een HR-manager. Het geeft volgens het bedrijf aan dat het erg begaan is met de gezondheid van zijn werknemers en wat ze dagelijks eten. 31 mensen houden zich bij Google bezig met het eten, dat is bijvoorbeeld meer dan in een Hilton Hotel.

“Voeding brengt mensen bij elkaar.” vertelde Michiel Bakker, Director Google Food, gisteren op een evenement dat het internetbedrijf organiseerde rondom voeding. “Daarbij functioneren mensen die goed eten beter en houden we zo onze werknemers gelukkig.”

Maar als het bij Google om eten gaat, gaat het niet alleen over het bedrijf zelf. Dankzij de zoekmachine heeft Google een heel goed beeld van eettrends. De vijf belangrijkste zet ik op een rij.

1. Vegan > Vegetarisch

De eerste en opvallendste trend is dat in de zoekopdrachten op Google vaker werd gezocht naar ‘vegan’ of veganistisch eten in plaats van naar vegetarisch. Dit is een trend die de laatste jaren is ontwikkeld. Dat komt niet alleen omdat het hip is, maar ook omdat sommige mensen zich door vegan te eten ook echt beter gaan voelen.

Google-food-vegan

2. Nieuwjaar = nieuw dieet

De feestdagen zijn geen goede dagen voor je lijn. De talloze familiediners, de daarbij horende calorierijke toetjes en van het ene feestje naar het andere gaan, zijn niet goed voor onze lijn. Er valt daarom na de feestdagen niet veel meer te bespeuren van onze beach body. Nieuwjaar is dan ook vaak een moment waar we massaal beslissen om ons leven te beteren en te starten met een dieet.

Dit zien we ook terug in de zoekresultaten op Google. Het aantal zoekoprachten stijgt duidelijk na de feestdagen.

3. Restaurants worden dark kitchens

Eén van de opkomende trends is een verschuiving in het restaurantlandschap. Tegenwoordig gaan we nog erg vaak naar restaurantjes, bistro’s of koffiehuizen omdat het hip en gezellig is. Dit ziet Lukas Vlaar van Food Inspiration komende jaren veranderen.

Volgens hem worden de voedselbezorgers steeds belangrijker en gaan restaurants vaker gebruik maken van dark kitchens. Dat zijn keukens waarvan je niet ziet dat ze voor een bepaald restaurant werken. Ze zijn overal in het land te vinden en kunnen dus iedereen voorzien van lekker eten, bij de klant thuis bezorgd. “Als dit echt gebeurt zijn de echte restaurants dan binnenkort een soort van flagship stores, waar je enkel heen gaat voor de beleving” vertelt Lukas.

dark-kitchens-food-trend

4. In opstand tegen massaproductie

Wekelijks -bijna dagelijks- word ik door mijn vegetarische vrienden op Facebook geconfronteerd met filmpjes van hoe het eraan toegaat in slachthuizen. Door dit soort filmpjes zijn we binnenkort allemaal klaar met de massaproductie van vlees en zelf van groenten.

We willen voedsel dat met respect behandeld is door een boer van onze streek waar je de passie in smaakt. Dit zorgt voor een nieuwe trend waar de kleinschalige boer steeds belangrijker wordt.

kleinschalige-buurt-boer

5. Vriendelijke ober wordt vervangen door robot

Robotisering zien we terugkomen in verschillende sectoren zoals de autosector. Nu zien het we ook terugkomen in restaurants. Bij Café X is bijvoorbeeld alle emotie van vriendelijk personeel vervangen door een robot die zo’n 100 koffies per minuut kan serveren.

Het café is geoptimaliseerd voor de klant zodat die in alle rust en zonder tijdsverlies van een koffie kan genieten. Er is niet gedacht aan een persoonlijke touch zoals jouw (foutgeschreven) naam op je beker, maar wel aan efficiëntie.

22 jarige Belgische blogger living a #DutchDream. Opgegroeid met een Gameboy in de hand en een voetbal aan de voeten. Heeft de speciale gave om een serie te kunnen kijken, een sportwedstrijd te volgen en pokémon te vangen op hetzelfde moment.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.