De positieve gebruikerservaringen met Airbnb in mijn omgeving zijn talloos. Van authentieke optrekjes in een stad met knus (lees: klein) balkonnetje tot villa’s voor grote vrienden in Playa del Sol, Airbnb has it al.
Maar dat de marktplaats voor ruimtes van particulieren ook voor moeilijkheden zorgt en geen gedroomde impuls is van de bejubelde ‘deel-economie’, is een understatement.
Onzichtbaar
Opgericht in 2008, verspreidde Airbnb naar zo’n 34.000 steden en 191 landen waar mensen de dienst in toenemende mate gebruiken als vervanging voor hotels. Eén van de negatieve gevolgen: bewoners van steden klagen steen en been over de macht van huiseigenaren en regels die worden overtreden waardoor zij de dupe zijn van toeristen, lallend en brallen van aard.
Om niet te spreken over een meer onzichtbaar probleem: discriminatie en racisme. Al in juni kondigde het bedrijf aan dat het elk aspect van het Airbnb platform zou herzien, alles om ‘vooroordelen en discriminatie de wereld uit te helpen’.
Donderdag kwam een rapport naar buiten met de maatregelen die het bedrijf zal treffen om dit tegen te gaan.
‘Community-agreement’
De maatregelen houden onder meer in dat er een nieuw team het leven in wordt geroepen dat verantwoordelijk is met het identificeren en bevechten van vooroordelen op het platform.
Als onderdeel van het nieuwe anti-racisme beleid moet vanaf 1 november iedere verhuurder akkoord gaan met de ‘Airbnb community agreement’. Hierin verklaar je ongeacht sekse, geloof, huidskleur, seksuele voorkeur of leeftijd, mensen gelijk en zonder vooroordelen te behandelen.
Minder geld
Dat er sprake is van dit soort problemen blijkt uit eerder onderzoeken en incidenten: in 2014 kwam naar buiten dat zwarte verhuurders minder geld verdienen dan hun witte tegenhangers. Uit een later onderzoek in 2015 bleek dat verhuurders discrimineren op basis van de klank de namen van huurders.
“De kern van onze missie is het idee dat mensen fundamenteel goed zijn en elke gemeenschap een plek is waar jij kan thuishoren. We zeggen dit niet omdat het mooi klinkt. Het is het doel dat iedereen die hier werkt elke dag nastreeft”, is te lezen in een statement van CEO en co-founder Brian Chesky. Het tegenovergestelde daarvan is discriminatie.
Eerste stappen
Zero tolerance dus en dat gaat het mondiale bedrijf ook uitdragen aan iedereen die een Airbnb account heeft via een brief met daarin bovenstaande boodschap.
Uit het 32-pagina’s tellende rapport staat dat bovenstaande veranderingen slechts de eerste stappen zijn. “Het tegengaan van discriminatie vereist continu werk.”