Vance

Dit zijn de beste reacties van Arabische vliegtuigmaatschappijen op laptop-verbod

De beste marketingmoguls gebruiken elke situatie in hun voordeel. Wat die situatie ook inhoudt. Dit kan betekenen dat ze inspelen op de klacht van een klant of reageren op de stunt van een concullega.

Dan is er nog de categorie ‘actualiteit waar je zelf de dupe van bent’, een listig haakje om te laten zien hoe gevat en geestig je bent.

#Electronicaban

Verschillende Arabische vliegtuigmaatschappijen hebben dit laatste goed begrepen. Als reactie op de recente electronica-ban van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, waarbij reizigers afkomstig uit een rits Arabische landen geen apparaten groter dan hun mobiele telefoon aan boord mogen nemen in het vliegtuig in ‘naam van de veiligheid’, komen de maatschappijen met extreme harde comebacks op social media.

Een greep uit de hilarische reacties.

Emirates Airline

Emirates Airline postte naar aanleiding van de electronica-ban waarmee laptops, e-readers en mobiele DVD-spelers in vliegtuigen worden geweerd, een video op social media met de slogan ‘let us entertain you’. Ironisch bedoeld, natuurlijk, nu van het meenemen van je eigen entertainment nul sprake meer is.

Royal Jordanian

Royal Jordanian komt ondertussen met een poëtisch hoogstandje waarmee de serie van verboden dingen voor mensen uit landen met een hoofdzakelijke moslimpopulatie op de hak wordt genomen. President Donald Trump, lees je mee?

Al in november kwam de vliegtuigmaatschappij met een humoristische maar serieuze reclame-add.

Trump heeft gewonnen, kunnen we zoetjes aan concluderen. Dat is gelukkig voer voor méér humor, een van de vreedzame verzetsmiddelen waar de vliegtuigmaatschappijen uit kunnen putten.

Vermaak

De mooiste uiting op social media van Arabische vliegtuigmaatschappijen is de lijst waarin 12 tips worden gegeven wat te doen op een 12-urige vlucht zonder enige vorm van vermaak. Naast meditatie, duts-free shoppen en het lezen van een boek blijft er zo’n 10 uur over om eh, ja: te analyseren waarom je geen laptop of tablet bij je hebt.

Wie er ook achter de social-media-strategie van Royal Jordanian zit, is een genie claimen Twitteraars en schromen niet om zelf met aanvullingen te komen.