Heb je wel eens een artikel gedeeld zonder het te lezen? Volgens onderzoekers van de Columbia University en het Frans Nationaal Instituut voor de Statistiek, delen mensen artikelen op social media waarvan ze zelf de inhoud niet hebben gelezen. Dat vraagt om uitleg.
De studie laat een complex landschap zien van de combinatie van nieuws, kleinschalige social media kanalen en grootschalige social media kanalen op verschillende niveau’s. Klinkt ingewikkeld, maar dat valt allemaal wel mee. De onderzoekers hebben gedurende een zomermaand in 2015 links van CNN, The New York Times, The Huffington Post, BBC en Fox News geanalyseerd, schrijft Gizmodo.
10 miljoen clicks
De onderzoekers hebben 10 miljoen clicks op Twitter geanalyseerd, die leidden naar een nieuwsbron. Hiertussen was net iets meer dan 60 procent primaire URL’s, wat betekent dat de artikelen van nieuwsorganisaties opnieuw zijn geretweet. Echter, tweets met een secundaire link, dus die gepost zijn door iemand anders, kregen een groter aantal clicks. Deze clicks zorgden samen voor 60 procent van de werkelijke interacties.
Met andere woorden: mensen die de secundaire link delen, leiden meer mensen naar de nieuwssite dan wanneer de nieuwssite zelf de link deelt. Ook zeggen de onderzoekers dat maar een relatief klein deel van de secundaire URL’s voor veel clicks zorgen. 7 procent van de secundaire links gedeeld door Twitter-gebruikers, leverde 50 procent van het verkeer op. Er wordt op 59 procent van de links die gedeeld worden op social media niet gelikt, terwijl ze duizendenden keren worden gedeeld.
Een ander opvallend resultaat is dat de onderzoekers zagen dat hoe meer volgers je hebt, hoe minder het niveau van engagement was. Wanneer iemand een kleiner publiek heeft, zijn er gemiddeld meer mensen engaged, meldt The Social Graf. Accounts met minder volgers kunnen dus het verspreiden van nieuws een enorme boost geven.