Vance

Wat de meestverkochte beeldbankfoto van nu zegt over de status van de vrouw

Een van de bekendste Stockfoto’s is die van een lachende vrouw en haar salade. Dat was in 2011. Sindsdien is er behoorlijk wat veranderd.

De meestverkochte foto voor de zoekterm ‘vrouw’ in Getty’s beeldbank, is die van een solo-hikende vrouw in Banff National Park. Het is een afbeelding over kracht, aldus Pam Grossman, een manager bij Getty tegen The New York Times.

Stoer

Ter vergelijking: in 2007 was de meestverkochte foto bij dezelfde zoekterm een beeldbankfoto van een naakte vrouw in bed terwijl ze wulps de camera inkeek met een handdoek over haar onderkant.

Tien jaar later maken we het meest gebruik van een stoere vrouw, zonder herkenbaar gezicht of benadrukte lichaamscontouren. De focus van de foto ligt daarnaast op de actie zelf, niet diegene die de actie onderneemt.

De beeldbankfoto’s over de jaren heen kunnen worden gehanteerd als een moderne tijdlijn: ze zeggen iets over de algemene tijdsgeest en cultuur van dat moment en zijn te zien in advertenties, tijdschriften en website.

Wildebras

De trend van de revolutie van de vrouw in de beeldbankwereld heeft zelfs een eigen naam gekregen: gritty woman. Getty zelfs definieert dit als ‘afbeeldingen van vrouwen die letterlijk zand op zich hebben en zich daar niets van aantrekken en sterk en krachtig zijn.’

Volgens Pam Grossman is de ontwikkeling van de zanderige vrouw, een belangrijke. Met name in het licht van de verkiezingen in de VS. Wat daarbij opvalt is dat vrouwen steeds vaker alleen worden geportretteerd, iets wat symbool zou staan voor hun positie in de maatschappij.

Screen van de Lean In-collectie van Getty in samenwerking met Sheryl Sandberg

 

 

Meer en meer beeldbanken bieden een gevarieerd aanbod om te voldoen aan een veranderend wereldbeeld. TONL is een nieuw bedrijf dat zich volledig wil richten op de verbreding van stockfoto’s en het neerhalen van schadelijke stereotypen. Ook Getty begon een initiatief.

Salade-vrouw

In samenwerking met Facebooks Sheryl Sandberg lanceerde het drie jaar geleden een zogeheten ‘Lean in collectie‘: hierin zijn meer vrouwen en mannen op een sprekende manier te zien. De collectie bevat ruim 2500 beelden over vrouwelijk leiderschap in de werk- en privéomgeving.

De officieuze tagline: Je kan niet zijn, wat je niet kan zien. Het goed voorbeeld is dus mede in handen van de beeldbanken. Een raar gegeven maar één troost: Zo slecht als de lachende vrouw boven de salade zal het niet meer worden.