Vance

Met een beetje geluk zijn de reclameposters in de Londense metro binnenkort kattenplaatjes

Kattenplaatjes. Het internet zou waardeloos zijn zonder, maar in de echte wereld doen foto’s van katten het een stuk minder goed. Zonde eigenlijk, dacht een groep Londenaren. En ze bedachten meteen de ultieme plek in hun stad om te verrijken met kattenplaatjes: de Underground.

De groep noemt zichzelf Glimpse en omschrijft zich als ‘een groep creatieve mensen die hun talent willen gebruiken voor het goede’. “We willen positieve sociale veranderingen aantrekkelijk maken voor miljoenen mensen. In plaats van ons te focussen op het probleem, laten we een glimp zien van een betere wereld die mogelijk is.”

Hun project met kattenplaatjes in de Londense metro noemen ze C.A.T.S.: Citizen’s Advertising Takeover Service. Via een crowdfundingcampagne op Kickstarter proberen ze 23.000 pond (zo’n 30.000 euro) op te halen. Dat is genoeg om de advertentieruimte van een compleet metrostation op te kopen.

Doel

De kattenplaatjes die ze vervolgens ophangen zijn slechts een middel om een boodschap te verkondigen: “Zou het niet geweldig zijn om je geen zorgen te hoeven maken over een vakantie die je niet kan betalen, een auto die je niet nodig hebt of het lichaam dat je niet hebt. Stel je een wereld voor waar openbare ruimtes je goed laten voelen.”

“Misschien maken katten ons ook wel niet gelukkig, maar het moet in ieder geval beter zijn dan advertenties voor verzekeringen. Misschien krijgen mensen tijdens deze periode van kattenrust een briljante gedachte of een gekke ingeving. Of denken ze zelfs even helemaal aan niets.”

Je kunt het project al steunen voor 1 pond. Voor 30 pond krijg je een tof t-shirt en voor nog meer geld kun je je eigen kat een plekje geven op de posters. Op dit moment heeft Glimpse bijna 5000 pond opgehaald. Het project loopt nog 18 dagen op Kickstarter, waarin dus nog minstens 18.000 pond binnen moet komen…