Vance

Beyoncé maakt een flink statement met ‘Formation’

Beyoncé maakt met haar nieuwe nummer ‘Formation’ een duidelijk statement. Ze is trots op haar roots en iedereen mag het weten.

In haar nieuwste clip laat Queen B zich van haar sterkste kant zien. De meningen over het nummer zijn verdeeld, maar haar statement is gemaakt. Middels het nummer stelt ze belangrijke issues die al lange tijd in Amerika spelen aan de kaart. Wel doet ze dit zoals we van haar gewend zijn op een creatieve manier.

Entertainer, activist, of allebei?

Waar ze in het verleden nog wel eens kritiek ontving dat ze zich niet genoeg bemoeide met politieke en maatschappelijke kwesties, lijkt Beyoncé nu druk bezig met een inhaalslag. Empowerment, fierceness en feminisme, ze ondersteunt het allemaal. In de eerste plaats is Formation, dat zich kenmerkt door een rauwe beat, een ode aan de zuidelijke roots van de in Houston geboren ster.  In de zaterdag uitgebrachte video kaart ze echter een aantal issues aan waar tot dusver een taboe op leek te liggen. De videoclip, die geschoten is in New Orleans, bevat veel boodschappen die de nationale Black Lives Matter beweging ondersteunt. Deze beweging is opgericht na de dood van de zwarte tiener Michael Brown, door toedoen van politiegeweld. In de clip is een een zwart, dansend jongetje te zien tegenover een grote groep agenten, waarna de tekst “Stop shooting US” in graffiti op de muur getoond wordt.

Ook wordt duidelijk wat ze van de huidige situatie in New Orleans vindt. Het nummer opent met de regel “What happened after New Orleans?”, gerapt door de gesampelde stem van de vertegenwoordiger van New Orleans’ bounce muziek en hiphoptravestiet Big Freedia. Na orkaan Katrina in 2005 zit de bevolking nog steeds volop in de wederopbouw, waarbij ze weinig hulp van buitenaf hoeven te verwachten. De politieauto waarmee Beyoncé uiteindelijk te water gaat staat symbool voor de nalatigheid waar de inwoners van de stad mee te maken hebben gehad.

Black pride bij Super Bowl halftime show

Afgelopen zondag trad ze voor miljoenen Amerikanen op tijdens de halftime show van de Super Bowl en voerde het nummer live uit. Met een fantastische show droeg ze een politiek gevoelige boodschap uit namens zwart Amerika.  Treedt Beyoncé in de voetsporen van voorgangers als Marvin Gaye, Sam Cooke en Nina Simone om via haar muziek de laatste restjes racisme Amerika uit te drijven? In ieder geval sluit ze het nummer op passende wijze af: “Always stay gracious, best revenge is your paper.”