Bijna 40 procent van de Nederlanders luistert naar Spotify - Vance

Nu aan het lezen

Bijna 40 procent van de Nederlanders luistert naar Spotify

Bijna 40 procent van de Nederlanders luistert naar Spotify

Spotify blijkt behoorlijk populair te zijn onder Nederlanders. Maar liefst 2,9 miljoen mensen in Nederland hebben een betaald abonnement. Dat betekent dat het aantal klanten van de muziekdienst met 33 procent is gestegen sinds 2017, blijkt uit onderzoek van Multiscope.

Spotify

In totaal wordt de muziekdienst door 39 procent van de Nederlanders gebruikt, dat zijn zowel de betaalde als onbetaalde abonnees. Dit komt neer op 5,2 miljoen Nederlanders die de app op hun smartphone hebben staan.

Niet alleen Spotify is populair onder de muziekdiensten, ook via YouTube luisteren we veel naar muziek. Ook hier luistert 39 procent van de Nederlanders naar. Het gaat hierbij om het beluisteren en bekijken van videoclips via de normale app, dus niet om de aparte muziekdienst van de concurrent, YouTube Music.

Op de derde plek staat iTunes, de muziekdienst van Apple die inmiddels een stuk minder populair is. Nog maar 7 procent luistert via deze dienst naar zijn of haar muziek. Tot slot luistert 4 procent naar Soundcloud en 3 procent naar Google Play Music.

Omzet

Dat Spotify de marktleider op dit gebied is, is ook in de omzet te zien. Dit is inmiddels gegroeid naar 350 miljoen euro per jaar. Maar ook qua luistertijd blijkt Spotify het meest populair te zijn. Maar liefst 56 procent van alle tijd die in Nederland wordt besteed aan het luisteren naar muziekdiensten, gaat naar Spotify.

YouTube komt hierbij op de respectievelijke nummer twee te staan, met een marktaandeel van 27 procent.

Avalon (28) schrijft over het klimaat, ondernemen en alles over de nieuwste films en series (om deze vervolgens zelf te gaan bingen).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.