Deze blogger pakt sociale stigma's aan met haar make-up

Nu aan het lezen

Deze blogger pakt sociale stigma’s aan met haar make-up

Deze blogger pakt sociale stigma’s aan met haar make-up

Make-up is een krachtige tool. Niet alleen maskeert het oneffenheden ter grootte van een maankrater, het heeft de power de aandacht vestigen op iets wat je juist wil laten zien. Je jukbeenderen, of maatschappelijk gespuis.

Make-up-blogger en Instagram-beautygirl Yasaman Gheidi gebruikt make-up om bewustzijn rondom geestelijke gezondheidsaandoeningen te creëren. Op haar account @lilmoonchildd post ze dagelijks foto’s en filmpjes van make-up kunstwerken waarmee ze haar ongenoegen uit over het stigma rondom mensen met psychische problemen.

Inside Out

In een tutorial die ze maandag op Instagram en YouTube postte, startte Gheidi haar Inside Out Challenge ten overstaande van haar 70.000 volgers. Het is een manier om ‘kunstzinnig te verwoorden wat sommige van ons op dagelijkse basis voelen’.

De beauty boys waar ik laats over schreef, weten als geen ander dat make-up geweldig is als expressief middel. Toch is er veel onbegrip over mannen in de make-up: lang niet altijd transgender, maar simpelweg verzot op glimmertjes en shades in de tintel plump en frivool geel.

Sociaal stigma

Dat stigma is precies wat ook make-upblogger Yasaman wilt verbreken. “Veel mensen lijden in stilte aan nervositeit, depressie en andere mentale ziektes als gevolg van een sociaal stigma”, schrijft ze. “De uitdaging: het inzetten van make-up om uitdrukking te geven aan wat jij of andere aan de binnenkant voelen.”

In Gheidi’s tutorial zie je haarfijn wat ze bedoelt: een verschil als dag en nacht tussen haar publieke zelf en privé door haar gezicht in twee delen op te schilderen. De ene kant zoals ze normaal gesproken doet met flinke lage foundation en wenkbrauwen to die for, en aan de andere zijde een blauwe waas met donkere kringen en tranen onder haar ogen.

De post gaat viral en Gheidi krijgt wereldwijd aandacht voor haar actie. Wij zeggen: missie geslaagd!

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.