Zijn bonussen slecht voor de productiviteit van werknemers?

Nu aan het lezen

Zijn bonussen slecht voor de productiviteit van werknemers?

Zijn bonussen slecht voor de productiviteit van werknemers?

Uit een recente studie is gebleken dat 25 procent van de bedrijven zomaar bonussen (weg)geeft aan werknemers. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen de prestaties of het voldoen aan verwachtingen van werknemers. Vaak gebeurt dit omdat de werkgever al zijn personeel ‘gelijk wil behandelen’ en verwacht dat met het geven van een bonus standaard de productiviteit omhoog gaat.

Volgens Kris Duggan, CEO van software provider Better Works een rare uitkomst, omdat bonussen zo niet de productiviteit verhogen. Uit het onderzoek blijkt dat bonussen momenteel echter als een soort standaard aanvulling op het loon worden gezien door werknemers. Hiermee verdwijnt de (extra) productiviteit die eigenlijk door de bonus zou moeten ontstaan.

Volgens Duncan zorgen deze bonussen ook nog eens voor minder productiviteit, omdat werknemers de laatste tien tot twintig jaar zijn veranderd. Waar werknemers eerder werden gemotiveerd door geld, titels en verantwoordelijkheden, worden werknemers tegenwoordig vaak gemotiveerd door duidelijke doelstellingen en werk dat waardevol is. Van een ‘bonusje’ gaan ze dus niet per se harder of effectiever werken.

Deep-think projecten

Een optie is volgens Duncan om individuele werknemers te belonen voor ‘deep-think’ projecten. Dit zijn bijvoorbeeld grote innovatieve ideeën of projecten die echt betekenis hebben en waarde toevoegen voor het bedrijf. Ook volgens Tim Low, senior vice-president van Payscale heeft het geen zin om zomaar bonussen weg te geven:

“Typische bedrijven zonder een strategisch plan geven hun werknemers ieder jaar een verhoging van 3 procent. Hiermee worden hoog presterende werknemers niet extra beloond als gemiddelde werknemers”.

Volgens Low moeten bonussen juist weer ingezet worden zoals ze eerder werden gedaan: het belonen van werknemers die beter presteren dan de gemiddelde werknemer. Hiermee worden gemiddelde werknemers gestimuleerd om ook beter te presteren. Transparantie is daarbij en belangrijk kernwoord volgens Low: “Eerlijk zijn, enigszins expliciet zijn over waarom je precies bonussen geeft op de manier waarop je doet en laten weten hoe een werknemer een bonus kan krijgen, is een krachtige manier om het vertrouwen en de relatie te versterken.”

Tosca (22) is blogger en afstudeerder bij OKGO Media. Gefascineerd door de snelle technologische ontwikkelingen en de invloed daarvan op de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.