Vance

Boodschappen bij de AH nóg makkelijker met kassaloze supermarkt

Je hebt drie minuten overstap naar je volgende trein maar moet nog even een avondmaaltijd scoren. Gelukkig zit er een Albert Heijn To Go op je overstap station en kan je het allemaal net redden. Dan gebeurt het onvermijdelijke: er staan overal rijen, bij de bemande kassa’s én de zelfscan apparaten.

Als het aan de Albert Heijn ligt komt daar volgend jaar verandering in. De supermarktketen wil namelijk gaan testen met zogenoemde kassaloze supermarkten. Het idee is heel simpel: je loopt de supermarkt in, pakt je producten en loopt er weer uit. Ok, je moet natuurlijk wel betalen. Dat gebeurt in dit geval met scanners en een app op je telefoon die registreren wat er allemaal in je tasje zit.

“Just Walk Out”

Het idee van de AH om vanaf 2018 te gaan testen met kassaloze supermarkten is niet compleet baanbrekend. Retailconcern Amazon was de supermarktketen voor met haar Amazon Go concept. Deze supermarkten worden sinds 2016 getest door werknemers van het bedrijf. Amazon Go werkt op het “Just Walk Out” concept. Het idee is dat je met je Amazon Go app toegang krijgt en registreert welke producten je pakt. Zodra alles is ingetoetst, kan je gewoon weglopen. Dit wordt natuurlijk wel gecontroleerd middels camera’s en scanners zodat je niet zonder te betalen weg kan lopen.

De Albert Heijn wil het idee van Amazon niet klakkeloos overnemen. De keten ziet toch wel wat gaten in het concept. Bij het retailconcern is het namelijk een vereiste dat klanten een app installeren en een rekening openen bij Amazon. Ook zijn de ontwikkelingskosten van een kassaloze winkel met alle sensoren en camera’s aanzienlijk hoger dan het inhuren van scholieren, vertelt de Volkskrant.

Tech-supermarkt

Het is dus nog onduidelijk welke technologie de Albert Heijn wil gaan toepassen voor de kassaloze supermarkten. Een ding is echter zeker, technologie gaat ook een hele grote rol spelen bij het doen van onze dagelijkse boodschappen: “De supermarkten zullen er in 2025 veel gedifferentieerder uitzien,” vertelt topman Wouter Kolk van de Albert Heijn aan de Telegraaf. “Ze [de supermarkten] kunnen van wijk tot wijk en van stad tot platteland verschillen. Beleving, gemak en snelheid zijn de trends. Er gebeurt straks wat jij wilt. Technologie gaat een grote rol spelen. Voorstelbaar is dat je op je app te zien krijgt wat op dat moment gezond is om te eten.”