Bright haalt 11 miljoen Amerikaanse kijkers binnen eerste drie dagen - Vance

Nu aan het lezen

Bright haalt 11 miljoen Amerikaanse kijkers binnen eerste drie dagen

Bright haalt 11 miljoen Amerikaanse kijkers binnen eerste drie dagen

Op 22 december was het eindelijk zover: de eerste blockbuster film van Netflix kwam online te staan. Bright, met Will Smith en Joel Edgerton in de hoofdrol, had veel hoge verwachtingen en dat blijkt. De film haalde in de eerste drie dagen een aantal van 11 miljoen kijkers in Amerika. Dit blijkt uit de cijfers van Nielsen Media Research, meldt Variety. En die kijkcijfers mogen ook wel als je je bedenkt dat Netflix een ruime 90 miljoen aan de productie van de film besteedde.

Uit de cijfers blijkt dat Bright hiermee nog net niet de kijkcijfers van Stranger Things 2 heeft overtroffen (Pfeew!). Stranger Things 2 haalde in de eerste drie dagen een aantal kijkers van 15.8 miljoen. Bij de première van het tweede seizoen van The Crown waren dit er drie miljoen.

Toch moeten de cijfers van Nielsen met een korreltje zout genomen worden. De onderzoeksgroep nam alleen de kijkcijfers op televisies mee in het verslag, en had geen toegang tot de cijfers op computers, tablets en smartphones. Tenslotte heeft alleen Netflix hier toegang tot en die cijfers zullen voor ons altijd een mysterie blijven.

Ondanks slechte beoordelingen

Het grote kijkcijfer aantal van Bright kan als een verrassing komen. De film wordt door vele critici slecht beoordeeld. Zo vertelt Andey Webster van The New York Times: “Je zult vechtpartijen, schietpartijen, auto-ongelukken en ongemakkelijke analogieën in Bright vinden, maar echte betovering ontbreekt nog.”

Toch heeft Netflix zeer waarschijnlijk groen licht gegeven voor een vervolg op Bright, zo meldde Bloomberg afgelopen week. Will Smith zal in het vervolg wederom de hoofdrol spelen. Het is dan ook niet zozeer de kwaliteit van de film die ertoe doet, maar de hype erachter. Terwijl critici en review sites zoals Rotten Tomatoes slechte beoordelingen geven, lijkt het publiek meer dan enthousiast over de blockbuster. Wij zijn benieuwd wat ons nog meer te wachten staat in het Netflix universum, zeker met een investering van 8 miljard in nieuwe Netflix Original films en series op komst.

Content producer voor Vance, Dutchcowgirls en Numrush. Ze schrijft met een kritische blik over technologie en kunst en hoopt zo haar steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.