Vance

Budweiser bier verandert naam in ‘America’

De Etos die het allereerste logo weer nieuw leven in roept, Dr. Oetker waarvan je de naam opeens als ‘Dr. Utker’ moet uitspreken, het zijn voorbeelden van goede marketingtrucs. Wanneer de consument het ziet of hoort, valt het op dat het anders is. En hierdoor hebben ze meteen je aandacht. Budweiser bier heeft deze truc nu ook gebruikt, door de naam te veranderen in ‘America’.

Het grappige hieraan is dat Budweiser een Belgisch merk is. ‘Waarom verander je dan de naam in een ander land?’, hoor ik je denken. De reden hiervan is vrij simpel. Budweiser is een groot biermerk in de Verenigde Staten. Dit jaar zijn de Olympisch Spelen en verkiezingen in de VS. Vice president van Budweiser Ricardo Marques noemt het “misschien wel de meeste Amerikaanse zomer ooit”, schrijft Fast Company.

De verandering komt natuurlijk nu de zomer er aan zit te komen. Ook zijn er special edition blikjes met de Amerikaanse vlag of het Vrijheidsbeeld. Goed voor het patriottisme, waar het volgens mij bij de meeste Amerikanen niet aan ontbreekt.

Iconisch

“Niets is meer iconisch dan Budweiser en niets is meer iconisch dan Amerika”, zegt Tosh Hall, creative director bij het bedrijf dat de blikjes maakt. De tagline van de campagne is: ‘Amerika ligt in jouw handen’. Het klinkt als een ironische campagne, maar Marques neemt het uiterst serieus: “Het is niet iets wat we in een dag gedaan hebben. Als we Budweiser gisteren hadden gelanceerd, als een nieuw merk, dan zouden we waarschijnlijk niet de mogelijkheid hebben gehad om het te doen”, zegt Marques. “Door het werk van de afgelopen jaren hebben we ons merk als een echt Amerikaans merk weten op te bouwen.”

De nieuwe naam wordt tot en met november gebruikt. Daarna zijn de verkiezingen van november afgelopen en heet het bier gewoon weer Budweiser.