Coca-cola consumenten geven de voorkeur aan frisdrank mét suiker - Vance

Nu aan het lezen

Coca-cola consumenten geven de voorkeur aan frisdrank mét suiker

Coca-cola consumenten geven de voorkeur aan frisdrank mét suiker

Hoewel je voorheen misschien nog helemaal niet stilstond bij de hoeveelheid suiker die je misschien (onbewust) wegwerkt, is dat tegenwoordig bijna onmogelijk. In de schappen van de Albert Heijn wordt inmiddels aangegeven of het suikergehalte in het product hoog, midden of laag is. En er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de schadelijke effecten van suiker. Oftewel: we zijn allemaal bezig met het minderen van suiker. Of toch niet?

Liever met suiker

Volgens Coca-Cola zijn we nog lang niet klaar met suiker. Volgens hen zal de consument altijd blijven kiezen voor de frisdrank variant mét suiker. Dat kunnen ze aantonen met het Sprite drankje, dat vorig jaar uit de schappen werd gehaald en werd vervangen door Sprite zero.

Volgens Bruno van Gompel, verantwoordelijke van nieuwe producten in West-Europa, stond Coca-Cola voor twee opties: of een iets minder suiker in het drankje toevoegen, of helemaal geen suiker meer. Dat werd dus de Sprite Zero. En wat blijkt? Deze variant slaat helemaal niet aan. “De consumenten zullen altijd voor het bekende product gaan als je hen de keus geeft”, laat van Gompel weten aan NU.nl.

Hoe zoeter, hoe beter

Uit het onderzoek van Coca-Cola blijkt ook dat de consumenten van de frisdranken helemaal niet zo bewust bezig zijn met het minderen van suiker. Zo blijkt dat zij liever kiezen voor het zoetste drankje in plaats van de frisdrank met minder suiker.

Coca-Cola laat weten dat ze wel bezig zijn met het verminderen van suiker in de frisdranken. Maar zegt wel dat zij dit rustig aan willen doen. “Het is een evolutie, als je te snel beweegt, verkoop je het niet.”

Suikertaks

Toch moet een bedrijf als Coca-Cola wel meebewegen. De overheid gaat zich namelijk steeds vaker bemoeien met de hoeveelheid suiker in eten en dranken. Groot-Britannië kondigde eerder al aan een suikertaks te heffen op producten met te veel suiker. Dat betekent dat de prijzen van frisdranken met 20 tot 25 cent omhoog zullen gaan.

Avalon (28) schrijft over het klimaat, ondernemen en alles over de nieuwste films en series (om deze vervolgens zelf te gaan bingen).

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.