Toen ik nog studeerde dacht ik dat ik nooit in staat zou zijn om op gezette tijden een origineel verhaal neer te zetten. Ik dacht dat eindeloos mijmeren, de stilte door afwezigheid van collega’s en het genot van mijn eigen bureau in mijn creatieve (lees: rommelige) huis zo’n fundamenteel onderdeel waren van een creatief proces, dat werken op een ‘saai’ kantoor mij vast niet ging lukken.
Ik had het mis: creativiteit is op meerdere manieren mogelijk en heeft voor een groot deel te maken met de manier waarop je je voelt. Een state of mind dus en niet alleen een kwestie van een frivool geverfde muur voor je neus – oranje schijnt goed te zijn voor creativiteit.
Grootte
Grote bedrijven schalen op om hun eerdere successen te herhalen, schrijft Ted Leonhardt, ontwerper en illustrator, op Fast Company. Toyota bijvoorbeeld maakt op constante basis een goed product, opnieuw en opnieuw. Whirlpool doet hetzelfde. Ze investeren flink in systemen die ze met een gerust hart kunnen kopiëren.
De grootte van je bedrijf of werkplek is niet altijd de dader, maar mensen met een creatief beroep voelen zich soms verstikt in grote bedrijven. Die culture-clash kan net zo goed in kleine bedrijven plaatsvinden. Maar het zijn juist de strak georganiseerde bedrijven die creatieve denkers het meest nodig hebben – maar toch worstelen met de ruimte die ze hen moeten geven om te floreren.
Veel creatievelingen overleven en gedijen zelfs in een corporate omgeving door zich te houden aan deze drie richtlijnen.
1. Kijk voorbij hiërarchie
Grote bedrijven neigen ernaar winst te maken door zich te houden aan een strikte keten van opdrachten. Dat is niet altijd bevorderlijk voor creativiteit. Creatieve types reageren vaak niet goed op autoriteit van bovenaf of financieel stimulans. Dat ligt niet alleen aan werknemers. Dr. Carola Salvi, business coach en creativiteitsexpert, legt uit dat ‘door hun autonomie en professionaliteit, evenals hun kritische natuur’, creatieve mensen niet makkelijk te motiveren zijn.
Dat komt doordat creatieve mensen hun werk zien als een roeping en zaken doen vanuit een intrinsieke motivatie. Maar vaak wordt een groot deel van de bedrijfstijd gespendeerd aan het versterken van structuren die niets te maken hebben met dat type motivatie. Vergaderen en samenkomen voelt vaak nutteloos voor creatievelingen.
Hoewel creatieve mensen over het algemeen niet gek zijn op gestructureerde hiërarchie, zijn we over het algemeen wel goede samenwerkers. Als je in een traditionele omgeving werkt, zal je autoriteit moeten erkennen. Maar je kan nog steeds je creatieve inzichten gebruiken en je empathie om mensen te zien hoe ze echt zijn – achter hun functie – en ze simpelweg als gelijke te behandelen.
2. Zoek andere creatievelingen – en creativiteit in anderen
Creatieve mensen vinden elkaar altijd – zie het als een soort overlevingsmechanisme. Natuurlijk, je kan iemand zoeken op functie maar dat is lastiger zodra je bijvoorbeeld de enige schrijver bent in een team van developers. Het vinden van gelijkgestemden kan beter zijn, zowel voor grote bedrijven als de klanten waar het mee samenwerkt.
Je kan ook ontzettend creatieve mensen vinden terwijl ze een heel niet creatief klinkende functie dragen. De empathie die creatief denken vereist is van essentieel belang om mensen met eenzelfde drive en passie te vinden. Dikke kans dat als iemand op je kantoor overkomt als zeer empathisch – ze ook jouw creativiteit delen, ongeacht wat ze doen.
3. Wees een mentor
In het perfecte scenario doen creatieve mensen hun werk omdat ze geloven in waar het voor staat, en ze floreren zodra goed hun werk de erkenning krijgt die het verdient. Deze behoeftes en motivaties vormen een ideale omgeving voor mentors – en daarmee bedoelt Fast Company dat jij er een kan zijn.
Als je niet eerder hebt overwogen deze rol op je te nemen, is een traditionele bedrijfscultuur de uitgelezen plek om dit uit te proberen.
Als je op beginnersniveau werkt en je je op creatief vlak te weinig uitgedaagd voelt, denk dan terug aan wat je het meest bruikbaar vond als student tijdens workshops kritiek en seminars. De inzichten die je opdeed en het uitwisselen van ideeën zou net zo’n effectieve manier zijn om je collega’s te ondersteunen – zelfs al ben je niet hoog in rangorde.
Dus, als je werknemers ervoor in zijn, kan je een creatieve evaluatiegroep ontwikkelen om zowel de vaardigheden van anderen als die van jezelf te ontwikkelen. Door simpelweg samen te komen en elkaars werk te erkennen, bouw je leiderschapsvaardigheden op – en mogelijk een betere creatieve afdeling binnen je bedrijf.