Vance

Verkiezen studenten bier boven de bescherming van persoonsgegevens?

Als er één gouden combinatie bestaat, dan is het bier en studenten. Daar tegenover staat dat jongeren totaal niet weten hoe ze met hun privacy en data om kunnen gaan.

Want de voordelen van het vrijgeven van persoonlijke gegevens is toch het gebruik van Facebook en Instagram waard?

Bewustwording

Klakkeloos klikken we op ‘akkoord’ bij de eerste de beste app, of fronzen een keer waarna we toch maar de wat dubieuze voorwaarden accepteren. Ook in de echte wereld hebben we weinig problemen om onze gegevens af te geven. Dat blijkt uit een test van start-up Dime. Het doel: mensen bewuster maken van de waarde van hun data en het bieden van de mogelijkheid om daadwerkelijk geld te verdienen aan je persoonsgegevens.

Tijdens de introductieperiode van hogescholen en universiteiten bood de startup studenten een gratis drankje aan, maar dan moest ze wel even hun e-mailadres invullen.

Het biertje is een synoniem voor de toegang van veel apps, toegang die je betaalt met jouw persoonlijke (privé)gegevens. Zo’n 1200 studenten gaven hun e-mailadres aan de medewerkers van het bedrijf.

Persoonsgegevens

Volgens Dime gaven de studenten in gesprekken achteraf aan niet gecharmeerd te zijn van het feit dat bedrijven geld verdienen aan hun data. Toch was het niet reden genoeg om hun online gedrag te veranderen.

In plaats van dat Dime exact hetzelfde zou doen met de gegevens (doorverkopen), stuurde het bedrijf slechts één mail aan de participanten om hen kennis te laten maken met de site van Dime. Hier kun je je aanmelden en bepalen welke data je wilt delen met bedrijven. Bedrijven kunnen vervolgens data kopen bij Dime en in ruil daarvoor krijg jij een deel van de opbrengst.

De test van Dime is in ieder geval een interessant initiatief met een uitkomst die voer biedt tot nadenken. Nu nog afwachten of de ‘Facebooks’ en ‘Instagrams’ van deze wereld ook in zijn voor ‘eerlijke’ data.