De campagne die niet vertoond werd tijdens de Super Bowl

Nu aan het lezen

De campagne die niet vertoond werd tijdens de Super Bowl

De campagne die niet vertoond werd tijdens de Super Bowl

Tijdens de dagen rondom de Super Bowl worden er door veel bedrijven in de Verenigde Staten nieuwe reclames en campagnes gelanceerd. Bedrijven leggen grote bedragen neer om hun advertentie tijdens de Super Bowl te laten zien. Er kijken zo’n 100 miljoen mensen, dus het is zeker dat jouw commercial veel aandacht krijgt. Toch zit hier ook een keerzijde aan. De professionele Amerikaanse football competitie in de Verenigde Staten, de National Football League (NFL), is wel erg gesteld op het behouden van haar naam. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om activistische advertenties te tonen tijdens het evenement.

Bovenstaande campagne is dan ook niet getoond tijdens de Super Bowl. Daarom heeft Change the Mascot zelf deze campagne naar buiten gebracht. Change the Mascot is een organisatie die zich inzet voor de verandering van het logo en de naam van de football club Washington Redskins. Het woord “redskin” is in de VS een scheldwoord voor de oorspronkelijke bewoners, de indianen. De organisatie vindt het logo en de naam van de football club beledigend voor de oorspronkelijke bewoners van het land. De NFL wilde de advertentie niet tijdens de Super Bowl laten zien, omdat het “R-woord” nog altijd negatieve gedachtes bij veel Amerikanen oproept. En dat zou de NFL een slechte naam bezorgen.

Change the Mascot wil aandacht voor het feit dat het “R-woord” voor veel mensen in Amerika nog steeds pijnlijk is. Het is logisch dat de NFL haar naam hoog wil houden, maar dat betekent niet dat ze de ogen mag sluiten voor controversiële onderwerpen die het bedrijf aangaan.

Anneroos is 23 jaar en woont in Amsterdam. Ze schrijft artikelen voor Vance over uiteenlopende onderwerpen. Ze is onder meer geïnteresseerd in maatschappelijke ontwikkelingen en psychologie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.