De nieuwe Tegenpartij: Is anti-alles de nieuwe maatstaf in de politiek? - Vance

Nu aan het lezen

De nieuwe Tegenpartij: Is anti-alles de nieuwe maatstaf in de politiek?

De nieuwe Tegenpartij: Is anti-alles de nieuwe maatstaf in de politiek?

Er knaagt iets aan mij. Een gevoel dat ik al heb sinds de resultaten van het Brexit-refendum en de Amerikaanse verkiezingen. Niet per se omdat ik bang ben welke invloed deze verkiezingen zullen hebben op ons leven in Nederland, of in de EU. Wel omdat zich een negatieve trend voordoet in de politiek, die nog goed blijkt te werken ook: anti-alles.

De Amerikaanse presidentsverkiezingen en Donald Trumps winnende campagneslogan ‘Make America Great Again’ zijn het perfecte voorbeeld van deze nieuwe trend, maar heus niet het enige. Nigel Farage hanteerde de anti-alles-techniek ook al met succes bij het referendum van de Brexit. En nu hopen ook Geert Wilders en Marine Le Pen hiermee te scoren bij aankomende verkiezingen.

Anti-tweets

Naast speeches, debatten, of videoboodschappen, gebruiken deze politici ook graag Twitter om te prediken over wat allemaal slecht gaat in hun land. Vier studenten new media and digital culture aan de Universiteit van Amsterdam analyseerden ruim 1200 tweets van de vier bovengenoemde politici om een beeld te scheppen van hun politieke standpunten. Hieruit blijkt dat vooral anti-immigratie en anti-globalisatie populaire topics zijn van deze vier.

Omdat deze vier politici erg kritisch staan tegenover de traditionele media en de objectiviteit hiervan, nemen ze helemaal geen blad voor de mond op Twitter. Daarom is het erg interessant om deze tweets eens onder de loep te nemen om te achterhalen wat hen het meeste bezighoudt. Veel afwijkingen van hun partijprogramma zien we niet, maar wel erg duidelijke pieken in wat zij nu juist het belangrijkste vinden. Dit is duidelijk te zien in deze grafieken uit het rapport van de Nederlandse studenten.

top-10-tweets-trump

top-10-tweets-farage

Top-10-tweets-Le PenTop-10-tweets-wilders

Stand-up politicians

Voor mij persoonlijk is het glas vaker halfvol dan halfleeg. Zelfs al is mijn glas leeg, zie ik de kans om er iets nieuws in te gieten. Dit zou ook de instelling moeten zijn van politici met ambitie om een land te runnen in plaats van kiezers bang te maken en op te jutten met dingen die fout gaan. Het is een makkelijke manier om hartjes te winnen, dat klopt. Zo gebruiken stand-up comedians bijvoorbeeld ook vaak algemene frustraties waar iedereen zich in herkent om zo het publiek voor hen te winnen.

Maar politici zijn geen comedians -hoewel ik in het geval van Trump hier nog steeds niet zeker van ben- en het gebruik van deze techniek is dan ook fout als machthebber. Daarom stoor ik mij ten eerste aan de topics die ze steeds aanhalen. Politici hebben namelijk verantwoordelijkheden tegenover het volk en daar hoort negativisme helemaal niet bij.

#FakeNews

Ten tweede stoor ik mij ook en vooral aan het feit dat deze politici vaak ongegronde en foute informatie delen, wat doet denken aan 1984 van George Orwell. Vooral in het tijdperk van #FakeNews is dit een heikel punt voor mij. Iemand als Geert Wilders tweet bijna dagelijks over hoe Islam een bedreiging vormt voor onze maatschappij. Maar ik kan me niet herinneren wanneer hij voor het laatst in een moskee was of de Koran heeft gelezen. Oh ja, waarschijnlijk nooit.

Daarnaast verkondigen rechtse partijen ook maar al te graag hoe de eigen cultuur moet behouden worden, maar is cultuur nu net één van de favoriete zaken om in te snoeien als er bespaart moet worden om bijvoorbeeld -ik zeg zo maar wat- een muur te bouwen op de landsgrens.

Daarom nodig ik deze politici van harte uit om zich eerst te verdiepen in deze topics voor ze hier een hele campagne rond bouwen. Stop met populistische leugens te verspreiden en je volk bang te maken. Ga eerst zelf op zoek naar feiten die relevant zijn en onderbouw dan uw argumenten. Dat is wat ik bijvoorbeeld ook heb gedaan om dit stuk te schrijven, want het is mijn job en dat verwachten uw kiezers ook van hun leiders. Want: het is jullie job.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.