De Stembus 2017 van Tim Hofman is een instant Twitter hit

Nu aan het lezen

Make voting great again: De Stembus 2017 is een regelrechte Twitter hit

Make voting great again: De Stembus 2017 is een regelrechte Twitter hit

Eén tweetje en heel Nederland stond vanavond op zijn kop. Het ging om dit bericht van TV presentator en mediamaker Tim Hofman, nu amper twee uur geleden:

In een uur tijd zagen de initiatiefnemers van De Stembus 2017 hun Twitteraccount groeien naar ruim 2300 volgers, and counting. Wat is het idee? “Wij willen 800.000 jongeren die komende Tweede Kamer verkiezingen voor het eerst mogen stemmen naar de stembus hebben” zeggen initiatiefnemers Tim Hofman, Rutger de Quay, Gosse Bouma en Lennart van Nieuwenhuizen. “Opdat onze generatie zich helemaal de moeder stemt”, aldus Hofman.

Het internet is zo mooi

Het idee ontstond vanavond spontaan. “In vier tweets kwam het idee tot stand en zijn we begonnen. Het internet is zo mooi” zegt de Quay in een reactie per mail. Daarna deed het viral effect op Twitter de rest. Het viertal kreeg gelijk bijval op Twitter, zowel van politici, media, BN’ers als het bedrijfsleven. Daarnaast kwamen er gelijk vele tientallen reacties per mail binnen van mensen die – in wat voor vorm dan ook – een bijdrage willen leveren.

Geef ons geld, een bus en een logo

Alhoewel de vier initiatiefnemers nog niet precies weten wat ze willen gaan doen om de grote groep 18-25-jarige kiezers voor het eerst naar de stembus te trekken (“a.s. dinsdag hebben we ons eerste overleg gepland”), staat vast dat ze het liefst het land in willen om ze persoonlijk voor te lichten.

“Geef ons geld, een bus of een platform en we gaan bij de MBO’s, HBO’s en Uni’s langs om verkiezingsprogramma’s uit te leggen” zegt Hofman. Ook roept hij media zoals de publieke omroep op om media aandacht aan het initiatief te geven.

De vier bedenkers van De Stembus 2017 zijn nu al overdonderd door het eerste succes. De persverzoeken lopen binnen, de inbox stroomt vol met steunbetuigingen en designers zijn al in de weer met logo’s en ander artwork. Het zou daarmee zo maar eens één van de meest succesvolle politieke crowdsourceprojecten van 2017 kunnen worden.

Doe iets

Vind jij het ook belangrijk dat meer generatiegenoten en jongeren weten waarom en waarop ze moeten stemmen op 15 maart a.s. onder het motto ‘Let’s make voting great again’? Volg De Stembus dan op Twitter, Facebook, Instagram of stuur een mailtje naar destembus2017 [at] gmail.com als je zelf een bijdrage kunt leveren.

Marjolijn Kamphuis is Creative Director bij OK GO en hoofdredacteur van Vance.nl. Ze schrijft onder meer over technologie, media innovatie, inspiratie en creativiteit.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.