Van 21 t/m 29 oktober is het Dutch Design Week in Eindhoven. Denk duurzame materialen, knappe koppen en exposities waar je je ogen uitkijkt.
Dat de 9-daagse designbeurs méér is dan alleen kijken, bewijst Hema met een ‘design date’ sessie op zondag.
Sociaal design
Negen aanstormende talenten zoals Cox Janssens en Jessica den Hartog werken zondag onder de noemer ‘design daten’ hun concepten uit voor innovatief en duurzaam design. Het publiek en een vakjury kiezen aan het einde van de dag twee winnaars. Zij krijgen naast tienduizend euro ook ondersteuning van HEMA om het idee verder uit te werken.
Met niet meer dan één A4 uitleg in tekst en 2-3 beelden bij te voegen, wisten ontwerpers een plekje te bemachtigen op de DDW. Dat de Nederlandse giga-retailer zich bemoeit met aanstormend talent en vernuftig design is niet nieuw. Al sinds de eighties werkt Hema samen met Nederlandse ontwerpopleidingen om zo parels van ontwerpers – nadrukkelijk géén stylisten – op de kaart te zetten.
Design rookworst
De eerste HEMA ontwerpwedstrijd werd in 1983 georganiseerd en sinds 1990 biedt de keten jaarlijks een podium aan jong ontwerptalent. Zo’n 30 ontwerpen haalden het tot de winkelschappen. Ontwerpen als fluitketel Le Lapin en waterkoker Ketelbinkie worden tot op de dag van vandaag verkocht, uiteraard in de karakteristieke Hema-stijl. En de Hema rookworst? Die mag er volgens ons gerust bij.
Creative director bij Hema Tanja Soeter zegt dat in de zoektocht naar oplossingen en innovaties, ze niet alleen kijken naar functionaliteit, maar ook naar duurzaam en sociaal design. “Dat gaat verder dan het uiteindelijke product of het proces dat aan de ontwikkeling vooraf gaat. Het biedt oplossingen voor een probleem en zet verandering in gang. Of het nu gaat om navulbare koffiecups waarvan het gebruik leidt tot afvalreductie of babyrompers die kunnen meegroeien waardoor je minder snel nieuwe kleding hoeft te kopen.”