Als je imago niet strookt met je gevoel: #DJ toont nepheid van social media

Nu aan het lezen

Als je imago niet strookt met je gevoel: docu #DJ toont nepheid van social media

Als je imago niet strookt met je gevoel: docu #DJ toont nepheid van social media

Volle zalen, lasers: Het jaarlijkse feestgedruis van ADE barst dit weekend los. Afgelopen jaar was het Amsterdam Dance Event de grootste editie ooit. De reden: de feestgrage millennial.

We houden van feesten. Toch bezoekt meer dan de helft van deze leeftijdsgroep events vooral om te laten zien op social media, blijkt uit onderzoek van Eventbrite. Niet alleen de bezoekers van feesten gebruiken social media als uithangbord ook de DJ’s zijn grootverbruikers van Snapchatfilters en Instagramstories.

Online imago

Dat geldt ook voor de 25-jarige DJ Bram Fidder, verantwoordelijk voor twee ADE-shows. Hij staat breed lachend op social media, is vol zelfvertrouwen tijdens concerten en immens drukdrukdruk.

Dat de rijzende ster in de Amsterdamse dancescene bang is en last heeft hiervan, laat hij online achterwege. Want wie zijn social media account goed beheert, kan beroemd worden. Dus tweet Fidder nog maar een keer ‘wauw, wéér een uitverkocht concert’ vergezeld van gelukzalige smilies.

In de documentaire van BNNVARA/Media Brothers #DJ van Linda Hakeboom die zaterdag wordt uitgezonden, blijkt dat het beeld dat we van Bram hebben, niet helemaal klopt. Hij is succesvol maar is hij ook gelukkig?

Eenzaamheid

De filmbeschrijving en trailer van #DJ is openhartig. Want ondanks het uitgekiende marketingplan van Fidder waar likes en volgers een hoofdrol in hebben, voelt hij zich steeds eenzamer. Tel daar het uitputtende nachtleven van een dj op en Fidder gaat helemaal niet zo ‘lekker’ als hij online laat zien.

Precies dat is de clue van deze film die zaterdag wordt uitgezonden op NPO3. Fidder zei in een eerder interview: ‘Online kun je iedereen voor de gek houden. Als ik een post maakte, zorgde ik dat ik er gezond uit zag, maar in het echte leven was ik een wrak. Toen ik de film zag, had ik pas door hoe vast ik daarin zat.’

Maakbare generatie

3Doc: #DJ beantwoordt volgens maker Linda Hakeboom de vraag wat het betekent om op te groeien in een wereld waarin likes en emoticons een weerspiegeling worden van je populariteit. Hakeboom werkte drie jaar aan deze documentaire die persoonlijk veel betekent voor de journaliste. En ja: ook zij laat online de beste versie van zichzelf zien.

Op Instagram schrijft zij: “We dealen denk ik allemaal een beetje met hetzelfde vraagstuk… Dankzij het internet lijkt ons leven maakbaar. Online reputatie is heel belangrijk. Maar als we niet uitkijken gaan dat online leven en het echte leven zo ver uit elkaar lopen dat het een probleem wordt.”

True Selfie

Over dezelfde thematiek is Hakeboom op dit moment bezig met het maken van de serie True Selfie: voor mensen die niet meer weten hoe ze kenbaar moeten maken hoe ze zich écht voelen. Mensen die niet gelukkig zijn en daaraan willen werken voor de camera.

Hakeboom nodigt kijkers uit tot gesprek na de vertoning van de docu. Offline maar uiteraard ook online.

#DJ Zaterdag 21 oktober om 22:00 uur op NPO 3

Freelance journalist Nina (23) schrijft over generatieperikelen, balans en ondernemingsdrift in de hoop herkenning te bieden (en er zelf iets van op te steken).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.