Liever een veilige optie, een vaste baan, dan in het diepe duiken en je eigen bedrijf beginnen. Dat is wat Charu Sharma tijdens haar collegetijd bij haar vrouwelijke medestudenten zag. Ze wilde de ogen van haar studiegenoten openen. Hoe? Door ze bewust te maken van de mogelijkheid om ondernemer te worden, vertelt ze tegen haar huidige werkgever: carrièreplatform LinkedIn.
Voor haar werk bij LinkedIn was ze zelf ondernemer en tegenwoordig is ze ook schrijfster en filmmaker. Om vrouwen te inspireren voor het ondernemerschap te kiezen, maakte ze de documentaire #GoAgainstTheFlow. Die documentaire was vorig jaar al afgerond, maar wordt nog steeds vertoond. Eind deze maand wordt de film bijvoorbeeld vertoond op de Edinburgh University Business School.
Maar GoAgainstTheFlow is meer dan alleen een documentaire. Het is een beweging die op allerlei manieren vrouwen wil aanzetten om een bedrijf te starten. Sharma is daar het boegbeeld van. Het uiteindelijke doel? In 2017 moeten een miljoen vrouwelijke ondernemers geïnspireerd om in dat diepe te duiken. Dat is stap één. Maar daarna moet het concreter. Bijvoorbeeld met mentorprogramma’s die bedoeld zijn om jonge ondernemers te helpen. En die mentors? Dat moeten volgens Sharma natuurlijk vrouwen zijn.