Ben je het spoor bijster over je privacy-instellingen? Leiden je apps je teveel af en grijp je keer op keer naar hetzelfde wachtwoord? Fear no more en drop je vraag bij tech-expert Eveline Meijer. Succes gegarandeerd.
Heb jij ook weleens het gevoel dat de tijd verdwijnt op je werk? Dat je écht acht uur op kantoor hebt gezeten, maar voor je gevoel weinig tot niets gedaan hebt? Dan kan het nuttig zijn om inzicht te krijgen in waar je je tijd nu echt aan besteed. Gelukkig zijn er diverse bedrijven die hier apps voor hebben gemaakt, om je daarbij te helpen.
MyAnalytics
MyAnalytics is een tracker van Microsoft die tegenwoordig voor iedereen met een zakelijke variant van Office 365 beschikbaar is. Hierin zie je een dashboard met een samenvatting van de uren die je aan taken spendeert. Je kunt allerlei verschillende soorten taken opgeven, bijvoorbeeld vergaderen en e-mailen.
MyAnalytics is echter flink wat slimmer dan een gewone tracker. Aan de hand van kunstmatige intelligentie analyseert het bijvoorbeeld je e-mails, waarna het taken toevoegt aan je to-do-lijst op basis van de afspraken in je mail. Ook verzamelt het gewerkte tijd deels automatisch aan de hand van integraties met andere diensten in Office 365.
De dienst geeft je tot slot suggesties hoe je niet productieve vergadertijden en overwerk kunt verminderen. Zo heb je dus niet alleen inzicht in wat je allemaal doet op een dag, maar word je ook nog eens productiever.
OfficeTime
OfficeTime is een app die je offline kunt gebruiken op macOS, Windows en iOS. De dienst toont een lopende timer als je werkt. Alle gewerkte tijd kun je indelen op klant en project, waardoor het ook voor ZZP’ers handig kan zijn. Per sessie kun je details invoeren, bijvoorbeeld je uurprijs of wat je precies aan het doen was.
Interessanter is echter dat de app het herkent als je niets op je computer doet. De dienst laat je die tijd aftrekken van je gewerkte uren, of anders indelen. Mogelijk werkte je immers even niet omdat je met een klant moest bellen. Daarnaast kun je later nog handmatig gewerkte uren invullen, mocht je vergeten zijn de timer aan te zetten.
OfficeTime biedt verder tracking voor uitgaven, kan rapporten maken en facturen opstellen. Nadeel is wel dat je 42,82 euro moet betalen voor de app.
Toggl
Toggl is een app die ook met een gratis versie komt en werkt op Android, iOS, Linux, macOS, Windows en in je browser. De app laat je bovendien gewoon je gewerkte tijd tracken en je later pas zorgen maken over het toevoegen van de details, zoals aan welke taak je werkte.
Via een browser-extensie verschijnt er bovendien een timer-knop in vrijwel iedere web-app – bijvoorbeeld in Google Drive. Daardoor hoef je niet eerst naar de app om de timer te starten, maar kun je dat in je browser direct doen. Zo kun je niet vergeten je tijd te tracken.
Verder kun je aangeven wanneer Toggl precies moet stoppen met het tracken. Zo vergeet je niet om de app aan het einde van de dag uit te schakelen. Gebeurt er een tijdje niets op je apparaat? Dan herkent de app dit en wordt die tijd niet meegenomen. En natuurlijk krijg je een rapport om te zien waar jouw tijd blijft.
Heb jij ook een tech-gerelateerde vraag? Stuur hem naar evelinem@okgo.nl of via Twitter naar @_eefj. Misschien wordt jouw vraag volgende week wel beantwoord.