Vance

Duitse reclame toont eenzaamheid ouderen

De feestdagen komen er aan en dat betekent dat de kerstgekte weer is losgebarsten. Iedereen maakt nu al plannen voor kerstdiners: hoe kun je zo je tijd verdelen dat zowel je vrienden, familie en schoonfamilie een gelijke kerstbehandeling krijgen?

Helaas wordt in de wirwar van afspraken maken met al je vrienden, kennissen, collega’s en familieleden weleens iemand vergeten. De Duitse supermarktketen EDEKA kaart in hun nieuwste kerstreclame het veelvoorkomende probleem van eenzaamheid aan.

In de reclame staat een oudere man in de spotlight, die ogenschijnlijk zijn vrouw is verloren en geregeld alleen kerst viert in zijn huis. Zijn familieleden zijn zo opgeslokt in hun drukke sociale levens dat hij helemaal vergeten wordt. En hoe trek je dan de aandacht? Bekijk het hier in de reclame:

De video ging afgelopen week viral op sociale media en de hashtag #heimkommen werd volop gebruikt door mensen die zich geraakt voelden door de reclame. De reclame lijkt heel heftig, en dat is het ook, maar toch is eenzaamheid tijdens de feestdagen een veelvoorkomend probleem.

In Nederland zijn er 4.1 miljoen 55-plussers waarvan meer dan 1 miljoen zich eenzaam voelt. 200.000 van deze mensen zijn zelfs extreem eenzaam en hebben slechts een keer in de maand sociaal contact, blijkt uit de cijfers van het Ouderenfonds. Tijdens de feestdagen zit zelfs een schokkende 10% van alle ouderen in Nederland, maar liefst 200.000, zonder bezoek. Het is dus niet zonder reden dat de supermarktketen hier aandacht aan wilde besteden, hoe confronterend dit ook mag zijn.

Vier jij deze kerst met je familie? Vergeet je (o)pa of (o)ma niet een extra knuffel te geven. Niemand hoort alleen te zijn of zich zo te voelen in een periode die draait om liefde, geven en samenzijn.