Vance

Duurzaam online shoppen dankzij virtueel passen met persoonlijke avatar

Afbeelding via Unsplash

Door de coronacrisis kregen ondernemers met een webshop een flinke boost. De winkels werden gesloten, maar er werd nog genoeg aangeschaft. Dat alles kon gewoon doorgaan, ondanks de crisis. Online shoppen is tegenwoordig dan ook écht niet meer weg te denken.

Toch zit er één groot nadeel aan online shoppen, vooral wat kleding betreft. Zonder het product te passen, kan het nog wel eens lastig gokken zijn op de juiste maat. Virtueel passen zou hier dé oplossing voor zijn.

Retourneren

Juist dat zorgt ervoor dat klanten bij (grote) ketens verschillende maten bestellen, om vervolgens de verkeerde maat weer te retourneren. Niet erg duurzaam dus, als je kijkt hoeveel transport hierbij komt kijken. Want dan kun je voor nog zulke duurzame merken kiezen, het retourneren blijft een vervuilend dingetje.

Virtueel passen

Femke Danckaers van de imec-onderzoeksgroep Vision Lab vond dat dit beter moest kunnen. Voor haar doctoraatsonderzoek ontwikkelde ze een model waarbij ze met beperkte informatie de 3D-lichaamsvorm van mensen kon voorspellen en visualiseren.

Na haar doctoraat werd de technologie nog wat aangepast en verfijnd, waardoor er een daadwerkelijke tool ontstond waarmee mensen virtueel kunnen passen. Met Shavatar is het mogelijk om een eigen avatar te creëeren die ervoor zorgt dat jij altijd de juiste maat kiest.

3D-model

Het werkt als volgt: als consument vul je je leeftijd, geslacht, lengte en gewicht in. Daarbij geef je de juiste omtrek van je borst, taille en heupen. Vervolgens rolt hier een 3D-model uit dat heel nauw aansluit bij jouw echte lichaamsvorm. Hiermee krijg je zelfs al direct een maatadvies voor kledingstukken bij meer dan 50 merken.

Geert Mertens, CEO van Shavatar vertelt dat ze in een volgende fase ook de kledingstukken willen visualiseren op de avatar van de consument. Tot slot laat hij weten dat er niet alleen een duurzaam voordeel aan zit voor de consumenten, maar juist ook voor de modesector. “Met de afmetingen van de consumenten kunnen zij aan de slag om hun collecties nog beter af te stemmen op hun specifieke doelgroep.”