De echte winnaar van Wie is de Mol 2017 is (nu al) Margriet van der Linden

Nu aan het lezen

De echte winnaar van Wie is de Mol 2017 is (nu al) Margriet van der Linden

De echte winnaar van Wie is de Mol 2017 is (nu al) Margriet van der Linden

Voor veel Wie is de Mol-kijkers is het inmiddels vaste prik: vlak na de uitzending even omschakelen naar NPO 3 voor een nieuwe uitzending van Moltalk, waarin Margriet van der Linden en Chris Zeegers de ontwikkelingen van afgelopen aflevering doornemen met oud-WIDM-deelnemers.

Het programma werd vorig jaar voor het eerst uitgezonden op televisie door de AVROTROS. Daarvoor was het programma – dat ooit bedacht werd door Arjen Lubach – alleen online te bekijken. Dat de transfer naar TV een goede zet was blijkt wel uit de kijkcijfers van Moltalk: in totaal keken dit weekend net iets minder dan een miljoen (853.000) mensen naar de uitzending. Dat is weliswaar iets minder dan naar Wie is de Mol zelf (2,3 miljoen kijkers) maar desondanks staat ook Moltalk daarmee gewoon in de top 10 best bekeken TV-programma’s van de zaterdagavond.

Moltalk is echter niet alleen een kijkcijfersucces. Het is ook een nieuw hoogtepunt voor presentatrice Margriet van der Linden – zelf een oud-Mol – , die zich in de wekelijkse uitzendingen ontpopt tot een van de beste TV-presentatrices die Nederland rijk is. Met humor, welbespraaktheid en blind enthousiasme leidt zij de uitzendingen zonder daarmee ooit de regie over het programma te verliezen. Het is een gave die niet veel TV makers gegeven is.

Waar we bij menig praatprogramma soms met kromme tenen volgen hoe een interviewer af en toe de grip op zijn of haar gasten volledig kwijt raakt (Eva Jinek), items op ongemakkelijke wijze of te snel worden afgerond (Humberto Tan), het gesprek inhoudelijk te kort schiet omdat de interviewer in kwestie te weinig kennis van het onderwerp heeft (Mathijs van Nieuwkerk) of enige vorm van humor, zelfspot, relativering, inmenging en subjectiviteit ontbreken die een gesprek vaak juist smaak geven (Paul Witteman e.v.a.), lukt het Margriet van der Linden juist om een spontaan, inhoudelijk, scherp, grappig en vooral enorm aantrekkelijk televisieprogramma te maken. Door zelf zo nu en dan op de voorgrond te treden maar ook haar gasten hun momenten te serveren.

Podcast

De uitzendingen van Moltalk hebben daarmee de charme van een podcast:een kleine intieme sfeer van mensen die allemaal net zo gepassioneerd zijn over één en hetzelfde onderwerp en daar gerust uren met elkaar over kunnen praten. De fans genieten mee.

Het gevaar waar menig podcast echter ook mee kampt loert om de hoek: wanneer vijf vrienden eenmaal beginnen te ranten over hun favoriete TV-programma kan het gesprek al snel verzanden in oeverloze borrelpraat. Juist dan is het belangrijk dat een presentator grip houdt op de onderwerpen, gasten en flow van de show, wat van der Linden op subtiele wijze doet.

Natuurlijk wordt van der Linden daarin gretig ondersteund door haar sidekick Chris Zeegers, die in zijn kenmerkende ADHD-modus naast het tweede scherm staat om alle WIDM complottheorieën op Twitter door te nemen. Ook een regelrechte winst voor de Nederlandse televisie trouwens: een vrouw op de presentatorstoel met een mannelijke sidekick die zich daar beiden he-le-maal senang bij lijken te voelen. Moltalk is winning op zoveel fronten.

Wie me niet gelooft moet zeker even de aflevering van afgelopen weekend terug kijken. Ongeëvenaard zijn trouwens ook de Moltalk-uitzendingen waarin WIDM favoriet Ellie Lust te gast is: TV-goud.

Zeegers en van der Linden lijken – na een voorzichtige start – hun draai inmiddels helemaal gevonden te hebben en leiden de show met een journalistieke toewijding die suggereert dat het landsbelang op het spel staat. Zonder zichzelf óf het onderwerp daarbij al te serieus te nemen. En dat is precies wat de Nederlandse media op dit moment hard nodig heeft.

Marjolijn Kamphuis is Creative Director bij OK GO en hoofdredacteur van Vance.nl. Ze schrijft onder meer over technologie, media innovatie, inspiratie en creativiteit.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.