Techwedstrijd voor meisjes gewonnen door jongen - Vance

Nu aan het lezen

Techwedstrijd voor meisjes gewonnen door jongen

Techwedstrijd voor meisjes gewonnen door jongen

In Engeland is 1 op de 7 werknemers in de wetenschap, technologie, engineering en wiskundige-gebieden, vrouw, schrijft EDF Energy. Met de Pretty Curious-campagne willen ze jonge meisjes inspireren om nieuwsgierig te blijven over de wereld en door het stimuleren van wetenschappelijke onderwerpen op school. Meisjes konden innovatieve ideeën opsturen en hier werd dan een winnaar uit gekozen. Gek genoeg heeft een jongen de campagne gewonnen.

Volgens de BBC is de competitie gericht op meisjes, maar mocht later iedereen tussen de 11 en 16 jaar meedoen aan de wedstrijd. Uit de ingezonden ideeën werden de vijf beste gekozen. Hier tussen zat een slaapmonitor, die je helpt om effectiever te slapen en een koelkast gadget, die helpt om voedsel verspilling tegen te gaan. Deze ideeën waren van twee meisjes, Anna en Meagan. Als winnaar werd Josh gekozen, die een gamecontroller had bedacht die zichzelf kan opladen.

EDF kreeg dan ook genoeg kritiek over zich heen. Op Twitter had het bedrijf zijn handen vol aan het beantwoorden van tweets:

STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Maths, de werkvelden waar op dit moment nog maar weinig vrouwen in werken. Veel Twitteraars vinden het raar dat deze competitie voor meisjes is opgezet, maar door een jongen is gewonnen. Mensen konden stemmen op wat zij het beste idee vonden. De meeste stemmen en het juryoordeel hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat Josh de wedstrijd won. Voor Josh is het nu vervelend, omdat hij er niets aan kan doen. Het bedrijf wilde gewoon een goede PR-reputatie krijgen, door te doen alsof ze achter meer diversiteit in de techwereld staan.

Anneroos is 23 jaar en woont in Amsterdam. Ze schrijft artikelen voor Vance over uiteenlopende onderwerpen. Ze is onder meer geïnteresseerd in maatschappelijke ontwikkelingen en psychologie.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.