Analisten voorspellen extreem snelle groei in Nederland voor Disney+

Nu aan het lezen

Analisten voorspellen extreem snelle groei in Nederland voor Disney+

Analisten voorspellen extreem snelle groei in Nederland voor Disney+

Even een filmpje of serietje kijken doen we tegenwoordig nauwelijks nog op de lineaire tv. We schakelen liever over naar Netflix, waar we onze favorieten series en films netjes hebben opgeslagen. Staat hier niet bij waar we naar op zoek waren? Dan schakelen we gewoon over naar Videoland, of Disney+. We hebben genoeg keus tegenwoordig, en ook Netflix begint de druk van de concurrentie nu aardig te voelen.

Netflix stond qua populariteit altijd bovenaan, het bedrijf hoefde zich niet eerder druk te maken om concurrentie. Maar sinds het einde van 2019 is daar toch wat verandering in gekomen, blijkt uit onderzoek van Streamwijzer.

‘War on Netflix’

Netflix heeft inmiddels 3,7 miljoen Nederlandse abonnees en wordt gevolgd door Videoland, die naar schatting zo’n 600.000 abonnees heeft. Disney+ is in november gelanceerd en wist tijdens de proefperiode al zo’n 500.000 abonnees aan zich te binden.

Het was al langer bekend dat Disney met zijn eigen streamingplatform zou komen. Grote kans dat dit Videoland, wat opgericht is door RTL, dan ook aan het denken heeft gezet. Afgelopen augustus kwam het platform met de zogenaamde Videoland Academy, waarin jonge, Nederlandse film- en documentairemakers de kans krijgen films en documentaires te maken.

Het is duidelijk dat Netflix, Videoland én Disney+ de top vormen. Maar zij zijn zeker niet de enige populaire streamingdiensten. Ook NLZIET, NPO Start Plus, Amazone Prime Video en Film1. De minder populaire namen zijn toch Ziggo Movies & Series en Apple TV+.

Concurrentie

Als we naar de cijfers kijken, hoeft Netflix zich nog niet écht zorgen te maken. Het bedrijf staat nog ver boven de andere streamingdiensten. Maar toch voorspellen analisten een extreem snelle groei voor Disney+. Dat betekent dat Videoland verstoten zal worden van de tweede plek, maar ook dat Netflix iets van zijn terrein zal moeten inleveren.

Nederlanders willen gemiddeld 20 euro aan streamingdiensten uitgeven. En dan zullen er toch keuzes gemaakt moeten worden…

Avalon (28) schrijft over het klimaat, ondernemen en alles over de nieuwste films en series (om deze vervolgens zelf te gaan bingen).

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.