Vance

Facebook verandert logo voor gelijkheid

Het is je waarschijnlijk niet eens opgevallen, maar Facebook heeft na de touch-up in zijn logo nu ook een subtiele wijziging aangebracht in zijn iconen. Waar eerst de silhouette van een vrouw achter de man stond, zijn ze nu gelijkwaardig naast elkaar geplaatst.

De ‘Friends’ en ‘Groups’ iconen hebben niet meer een vrouw op de achtergrond, maar op de voorgrond. Design Manager van Facebook, Caitlyn Winner, licht de verandering toe op Medium:

“As a woman, educated at a women’s college, it was hard not to read into the symbolism of the current icon; the woman was quite literally in the shadow of the man, she was not in a position to lean in.”

Naast de vrouw die voorheen bij beide iconen op de achtergrond werd geplaatst, had het vrouwelijke icoontje ook een design-fout: er was een hap genomen uit één schouder, waar de mannelijke icoon voor geplaatst zou worden. Een slordigheids-foutje dat bij een groot sociaal medium als Facebook niet ongezien blijft.

De subtiele verandering past goed in de trend van gender gelijkheid, die de afgelopen maanden bovenaan de agenda van de tech-sector staat. Waar Apple CEO Tim Cook projecten steunt die rassen- en gendergelijkheid voorop stellen en vrouwen op het podium verwelkomt, lijkt Facebook nu ook kenmerkende verandering door te voeren.

Een goede zet in deze technologisch ontwikkelde tijd en een kleine stap naar emancipatie.