Vance

Waarom Facebook zegt niet langer een spreekbuis te zijn maar mensen daadwerkelijk te verbinden

Facebook heeft een nieuwe mission statement, een beknopte omschrijving van de hogere doelstelling van het bedrijf. De nieuwe slogan bereikte zelfs het persoonlijke Facebook-account van CEO Mark Zuckerberg. De voormalige slogan van de social mediagigant ken je misschien nog wel: ‘Making the world more open and connected.’

Facebooks doel is nu om de meer bruggen te slaan tussen mensen. In de woorden van Facebook-CEO Mark Zuckerberg: “bring the world closer together,” dat zei hij tijdens een evenement voor Facebookgroep-admins.

Verantwoordelijkheid

De Facebookgroepen, tot nu toe gebruikt om communities op te richten, zullen in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen in de maatschappelijke doelstelling van de social media gigant. De bedrijfsCEO zegt hierover: ‘Ik dacht altijd dat als we mensen een stem gaven en hielpen mensen te verbinden, een betere wereld vanzelf zou volgen Nu geloof ik dat we een verantwoordelijkheid hebben om zelfs meer te doen.’

Zuckerberg zegt in zijn speech niet op één dag wakker te zijn geworden met het besef meer te moeten doen voor een betere wereld. Hij is er al maanden op aan het broeden.

Zijn nieuwe bedrijfsstatement volgt na een manifest a 6000 woorden die hij eerder dit jaar schreef. Het woord community komt 80 keer erin voor.

Als onderdeel van zijn nieuwe mission-statement kondigde Zuckerberg een paar nieuwe tools aan. Voor Facebookgroepen zijn dat dashboards waarmee de eigenaren (admins) van een groep de groei en lidmaatschap kunnen bijhouden met data. Ze zullen ook slecht functionerende leden kunnen verwijderen.

Echte president

De maatschappelijke agenda-setting en tour van Zuckerberg door Amerika met diverse mensen en professionals van alle lagen van de bevolking, wakkeren de geruchten aan dat Zuckerberg president zou willen worden.

Zuckerberg is fel tegen het beleid van Trump maar zegt niet te zullen deelnemen aan de komende voorverkiezingen. Hij zegt te zullen blijven vechten om een impact te maken met het social media platform dat zo’n 2 miljard gebruikers rijk is. En zeg nou zelf: wie heeft het presidentschap nodig om zo’n invloed te hebben?