Of je nu een werkmail de deur uit doet voor referenties of een collega in een senior positie aanschrijft; er is niets erger dan het versturen van een snelgetypt maar slordig mailtje. Om na het klikken van de ‘send’ knop er achter te komen hoeveel spelfouten je succesvol in één mail kon stoppen op de onderwerpregel na. Bravo!
Bovenstaand tafereel komt je vast bekend voor als je deel uitmaakt van de millennial-generatie, te herkennen aan een immer aanwezige smartphone en vliegensvlugge vingers die switchen van werkdoeleinden naar comments, shares en tags op social media.
Tijdstip
Naarmate we de smartphone omarmen als tool of life (immers vriend en vijand inéén) en door luiheid leunen op autocorrectie om onze berichten enigszins leesbaar te maken, hebben we de neiging zelfvoldaan te zijn als het aankomt op online communicatie. Niet handig, blijkt uit onderzoek. Browser extensie Grammarly vond dat de oplossing voor de slordig getikte mailtjes en Slack-berichten ligt in de ideale tijd waarop we ze beantwoorden.
Uit een klein onderzoekje blijkt dat de beste tijd om mails te beantwoorden ligt tussen 13:00 en 17:00 uur. Het tijdsbestek is het resultaat van een onderzoek naar data van woorden die gecorrigeerd moesten worden. Het blijkt dat emails tussen 1-5 uur slechts 3.7 fouten per 100 woorden bevatten.
Wat gebeurt er met de mails die daarvoor worden gestuurd? Niet veel goeds. Een ochtendmailtje bevat al gauw 11.8 fouten per 100 woorden. ’s Avonds laat je contacten te woord staan, is ook geen strak plan: die mails kunnen rekenen op 14.3 fouten. Voortaan toch maar niet direct je inbox opschonen nadat je je eerste koffie hebt gezet? Een heel goed plan.