Geen energiedrankjes van Aldi meer voor kinderen onder de 14 jaar

Nu aan het lezen

Geen energiedrankjes van Aldi meer voor kinderen onder de 14 jaar

Geen energiedrankjes van Aldi meer voor kinderen onder de 14 jaar

De blikjes energiedrankjes zijn niet aan te slepen onder kinderen. Maar dat zorgt er ook voor dat juist dit drankje al een aantal jaar onder vuur ligt bij artsen en voedingsdeskundigen. Dit komt vooral omdat de drankjes vol zitten met suiker, cafeïne en andere oppeppende middelen. Sommige kinderen drinken wel zes blikjes of meer per dag. En dat zorgt voor ernstige klachten onder de relatief jonge kinderen.

Slapeloosheid, rusteloosheid en hartkloppingen zijn veelvoorkomende gevolgen door het drinken van de energiedrankjes. Daarom besloot supermarktketen Aldi om de verkoop van dit drankje aan kinderen te beperken. Ben je onder de 14 jaar, dan krijg je geen blikjes energy meer mee vanaf 1 oktober.

Aldi is daarmee de eerste supermarkt die de verkoop van pepdrankjes beperkt. Hiermee nemen ze een voorbeeld aan enkele Britse supermarkten die de energiedrankjes al niet meer aan kinderen verkoopt.

Jongeren Op Gezond Gewicht

Aldi heeft zich aangesloten bij de campagne Jongeren Op Gezond Gewicht, wat een verklaring kan zijn voor het verbieden van de energiedrankjes aan kinderen. De campagne wil gezinnen en jongeren bewust maken van het belang van gezonde voeding.

Met de leeftijdsgrens van 14 jaar, volgt Aldi het advies van het Voedingscentrum. Dat kwam eerder tot de conclusie dat kinderen onder de 13 jaar helemaal geen energiedrankjes zouden moeten drinken. Om te voorkomen dat er toch energiedrankjes aan kinderen jonger dan 14 jaar wordt verkocht, moeten ze hun legitimatiebewijs laten zien, net zoals bij alcohol.

Gezond boven marketing

Het lijkt erop dat steeds meer supermarkten bewust worden van gezonde- en ongezonde voedingswaarden. Zo liet Albert Heijn al weten steeds meer suiker te gaan schrappen in de producten van het eigen merk. En kondigde Lidl onlangs aan geen sigaretten meer te gaan verkopen.

Volgens Foodwatch lijkt het erop dat het gezonde verstand het gaat winnen van het marketinggeweld. Kinderartsen zijn blij met deze verandering, maar volgens hen mag de supermarkt nog wel wat verder gaan en de leeftijdsgrens doortrekken naar 18 jaar.

Avalon (28) schrijft over het klimaat, ondernemen en alles over de nieuwste films en series (om deze vervolgens zelf te gaan bingen).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.