Geldzaken blijven ook onder vakantiegangers een grote rol spelen

Nu aan het lezen

Geldzaken blijven ook onder vakantiegangers een grote rol spelen

Geldzaken blijven ook onder vakantiegangers een grote rol spelen

Op vakantie gaan betekent even helemaal weg van zijn. Geen zorgen aan je hoofd, alleen maar genieten van de mooie omgeving, het prachtige weer en het lekkere eten. Toch? Veel mensen zouden willen dat het zo zou zijn, maar dat blijkt toch niet zo te zijn, blijkt uit onderzoek van ING monitor, die 1500 respondenten ondervroeg. Veel mensen zijn ook op vakantie nog bezig met geldzaken.

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 12 procent het voor elkaar krijgt om zich helemaal niet bezig te houden met geldzaken op vakantie. De overige 88 procent blijft online bankieren.

Saldo check

De voornaamste reden om met geldzaken bezig te zijn, is het checken van saldo. Daarnaast checken de Nederlanders zelfs op vakantie nog hoeveel ze eigenlijk hebben uitgegeven.

Een andere interessante ontdekking was dat de respondenten op vakantie vaker contant gebruiken dan wanneer zij in Nederland zijn. Dat terwijl er in Nederland juist een verhoging is te zien in het gebruik van de pinpas. Maar vooral kleine uitgaven, zoals souvenirs of een kopje koffie, worden met cash betaald.

Budget

Verder kwam uit het onderzoek dat Nederlanders veel waarde hechten aan een goede financiële voorbereiding voordat ze op vakantie gaan. Een van de oplossing hiervoor is om een budget te bepalen dat ze op vakantie mogen besteden. Daarnaast zorgt 78 procent ervoor dat er genoeg saldo op hun rekening staat voordat ze vertrekken.

Toch bleek uit eerder onderzoek van Nibud al dat het van te voren vaststellen van een budget niet altijd gaat zoals gewenst. Veel mensen schatten hun uitgaven te krap in, waardoor ze over hun budget gaan. Dat blijkt ook uit het onderzoek van ING: 22 procent geeft meer geld uit dan verwacht. En onder jongeren van 18 tot 34 jaar, geeft zelfs 50 procent meer uit dan hun vooraf ingestelde budget.

Avalon (28) schrijft over het klimaat, ondernemen en alles over de nieuwste films en series (om deze vervolgens zelf te gaan bingen).

Meld je aan voor de nieuwsbrief.