Elke dag sta je weer met een grote vraag voor je kledingkast: ‘welke outfit zal ik vandaag aan doen?’ Elk stuk dat in jouw kast hangt, of het een zwart shirt of een kimono is, vertelt een verhaal. Mode is zo veel meer dan alleen het kleden van mensen. Elk tijdperk brengt weer nieuwe stijlen met zich mee. Google laat zich hierdoor inspireren en lanceert vandaag het ‘We Wear Culture’ project.
Alle mode op één hoopje
Het idee achter het project is mensen te informeren over alle verhalen die achter kleding schuilen. Van traditionele Afrikaanse kleding tot de haute couture in Parijs, álles wordt besproken. En hoe. Niet 1, niet 2, maar 180 musea en instellingen wereldwijd kwamen samen om aan dit project te werken. Zij komen uit steden als New York, Londen, Parijs, Tokio en São Paulo en verzamelden 3000 jaar aan mode.
Alle instellingen werkten samen om de meest uiteenlopende mode objecten te digitaliseren op één platform. Dit mondde uit tot een bizar aantal van 30.000 modestukken. Dit kan je online op kleur, soort of tijdsperiode sorteren en selecteren.
Technologie in een Chanel jasje
Naast het digitaliseren van alle stukken, werden er ook schitterende video producties gemaakt. En dit zijn niet zomaar video’s, het zijn 360 graden video’s. Elk filmpje vertelt het achtergrondverhaal van een iconisch stuk. Doordat je door de hele video heen kan bewegen, komt het verhaal prachtig tot leven.
De video’s verwijzen naar topstukken uit meer dan 450 tentoonstellingen die namens het project wereldwijd worden vertoond. Waan je in de jaren ’50 toen Marilyn Monroe met haar rode hakken een symbool werd voor sexappeal en woman power. Of bekijk hoe Coco Chanel een topstuk maakte van de zwarte jurk.
Naast 360 graden video’s maakte Google ook gebruik van virtual reality, Google Street View en afbeeldingen met Giga-pixels. Door deze hoge resolutie kun je heel ver inzoomen op afbeeldingen en de kleinste details bekijken.
Gamechangers
Het project van Google brengt verschillende exposities samen. De exposities staan in het teken van iconen, modebewegingen, trendsetters en mensen die mode tradities doorbraken.
Google werkte ook samen met het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, Nederland. Hier wordt de tentoonstelling ‘Middeleeuws chic in metaal’ vertoond, welke zich richt op gouden en zilveren versiersels op tassen en riemen. Hiermee werd status en identiteit uitgedrukt.
Zo zie je maar dat achter elk detail, elk versielsel en de simpelste basics een betekenis schuilt. Mode symboliseert een cultuur, een gedachtegoed, en dat is wat Google laat zien met dit schitterende initiatief. Het project is voor iedereen toegankelijk op de site g.co/wewearculture. Mocht je een van de exposities bezoeken, gebruik dan de speciale #WeWearCulture tag.