Guardians of the Galaxy Vol. 2: Kleurrijke en muzikale superheldenfilm

Nu aan het lezen

Guardians of the Galaxy Vol. 2: De meest kleurrijke en muzikale superheldenfilm van het jaar

Actie, humor en heel veel fijne muzikale classics in één film. De verfilming van Guardians of the Galaxy wist zich drie jaar geleden op een unieke wijze te onderscheiden van andere superheldenfilms.

De superhelden die Guardians of the Galaxy vormen, zijn onderdeel van het Marvel-universum, maar vallen qua populariteit en bekendheid natuurlijk in het niets bij de X-men, Iron Man en Spider-Man. Dat hoeft geen probleem te zijn. Sterker nog: DC heeft vorig jaar met Batman v Superman: Dawn of Justice bewezen dat een film met de bekendste superhelden ter wereld nog geen goede film hoeft te zijn. Dat terwijl Marvel keer op keer laat zien dat superhelden waar sommige mensen nog nooit van hebben gehoord, toch een reden kunnen zijn om naar de bioscoop te gaan. Als de film maar goed is.

En laat ik daar ook meteen duidelijk over zijn: om een Guardians of the Galaxy-film te zien, hoef je geen grote comic-fan te zijn. En je hoeft ook niet alle Marvel-films tot nu toe te hebben gezien.

Alle Marvel-films zijn onderdeel van één groot superheldenuniversum en karakters duiken regelmatig op in elkaars films of er wordt op een andere manier gezocht naar een aansluiting met ‘het grotere geheel’. Maar juist de Guardians of the Galaxy-films zijn op zichzelf ijzersterk en kenmerken zich door meer te zijn dan een superheldenfilm. De actie is bijzaak. Humor en muziek spelen de hoofdrol.

Guardians of the Galaxy Vol. 2

Deze week komt Guardians of the Galaxy Vol. 2 uit. Ik mocht hem gisteren alvast zien in bioscoop Vue in Hilversum. Ze hebben daar een zaal met de nieuwste technologie, Dolby Cinema, die ze maar wat graag gebruiken voor dit soort voorvertoningen. Immers: hoe beter het geluid en het beeld, hoe beter je de film ervaart. En dat is zeker bij Guardians of the Galaxy belangrijk, omdat het misschien wel de kleurrijkste film is die dit jaar uitkomt.

De film sluit aan op zijn voorganger. Ging die film over het ontstaan van de Guardians of the Galaxy; in het vervolg draait het vooral om hun onderlinge band. Om de familie die ze vormen. En dat is ook wel meteen het moeilijkste punt van Guardians of the Galaxy Vol. 2.

Je zit namelijk twee uur lang te kijken naar sterke karakters, droge humor, racende ruimteschappen en gigantische explosies. Tegelijkertijd is de kern van het verhaal best wel ingetogen en gevoelig. Dat contrasteert een beetje en krijgt daardoor niet altijd de aandacht die het misschien verdient. Tegelijkertijd zorgt het ook wel weer dat de film een bepaalde gelaagdheid meekrijgt.

Heel veel meer details kan ik eigenlijk niet geven over het verhaal, omdat alles wat je kunt vertellen een dikke spoiler is. Niet voor niets bestaat de trailer vooral over uit actie en humor – en laat het zien hoe visueel kleurrijk de wereld van Guardians of the Galaxy is. Hij geeft eigenlijk precies weer wat je kunt verwachten van Guardians of the Galaxy Vol. 2, behalve waar hij precies over gaat.

Extra bonuspunten krijgt deze sequel – net als zijn voorganger – door de muziek. Het concept om een superheldenfilm te voorzien van classics uit de 70s en 80s werkt duidelijk nog steeds. Met de eerste film uit de reeks was dat vernieuwend en verrassend. Star-Lord Peter Quill had een walkman met de ‘Awesome Mixtape Vol. 1’ daarin. De muziek van deze film liep als een rode draad door de film.

In The Guardians of the Galaxy Vol. 2 is de cassette ingewisseld voor ‘Awesome Mixtape Vol. 2’. Met opnieuw weer een paar klassiekers die de film net wat meer lading geven.

Het begint al bij de titelscene. Een groot gevecht, waarin de Guardians proberen een planeet te beschermen tegen een gigantisch ruimtemonster. Ondertussen heeft Baby Groot – de piepkleine boom die de plek van zijn vader Groot heeft ingenomen – ‘Mr. Blue Sky’ van Electric Light Orchestra opgezet. Terwijl de andere superhelden daadwerkelijk hun leven geven om het universum te verdedigen, danst Baby Groot er op los, zonder zich verder ook maar iets aan te trekken van wat er om hem heen gebeurt. De toon is daarmee meteen gezet en het avontuur kan beginnen…

The Guardians of the Galaxy Vol. 2 draait vanaf donderdag in de meeste bioscopen.

Elger van der Wel woont in Utrecht. Hij schrijft op Vance over uiteenlopende onderwerpen.

Meld je aan voor de nieuwsbrief.