Ben je het spoor bijster over je privacy-instellingen? Leiden je apps je teveel af en grijp je keer op keer naar hetzelfde wachtwoord? Fear no more en drop je vraag bij tech-expert Eveline Meijer. Succes gegarandeerd.
Instagram is een steeds populairder sociaal medium, zowel voor de gewone gebruiker als voor bedrijven. De kans is groot dat als je een onderneming hebt, je dan ook een account hebt op het platform. Dat account kun je tegenwoordig ook omzetten in een zakelijke variant. Maar heeft dat wel nut, of kun je beter een persoonlijk account blijven gebruiken?
Waarom wel?
Een zakelijk account op Instagram is eigenlijk vrijwel hetzelfde als een persoonlijk account. Je kunt nog steeds foto’s en video’s plaatsen, mensen volgen en gevolgd worden, en berichten ontvangen. Een zakelijk account heeft echter een aantal extra’s, die een persoonlijk account niet heeft.
Allereerst krijg je toegang tot statistieken. Je ziet precies wat het bereik is van een bericht en hoeveel profielbezoeken je daarmee hebt gekregen. Heb je 100 volgers of meer, dan krijg je ook informatie over je bezoekers. Wie zijn die mensen eigenlijk? En wat is het beste moment om een bericht te plaatsen? In de statistieken kun je dat precies zien.
Ander voordeel is dat je een speciale “neem contact op”-knop toe kunt voegen aan je profiel. Daardoor kunnen mensen direct contact met je opnemen via bijvoorbeeld e-mail, mochten ze dat willen. Ook kun je je adres toevoegen, waar mensen op kunnen klikken. Handig als je bijvoorbeeld een fysieke locatie van je winkel hebt.
Heb je een winkel en heb je een aantal van je producten toegevoegd aan je Facebookpagina (dat kan tegenwoordig)? Dan kun je die ook gaan taggen in je Instagram-berichten. Handig, want zo kun je mensen direct aansporen om jouw producten te kopen.
Verder krijg je de mogelijkheid om te adverteren en kun je een call-to-action toevoegen aan je Stories. Gebruikers kunnen dan omhoog swipen om bijvoorbeeld naar je winkel te gaan. Deze optie is gratis beschikbaar als je 10.000 volgers of meer hebt, maar je kunt er ook voor betalen.
Waarom niet?
Natuurlijk zitten er ook nadelen aan een zakelijk account. Zo moet je per se een Facebookpagina hebben voor je bedrijf, voor je het account überhaupt aan kunt maken. Bovendien kun je je berichten dan niet meer op verschillende Facebookpagina’s delen, maar op nog maar eentje. De vraag is natuurlijk hoe erg je dat vindt.
Daarnaast zijn diverse mensen bang dat je minder organisch bereik krijgt met een dergelijk account. Organisch bereik is het aantal mensen dat je bereikt, zonder voor advertenties te betalen. Op Facebook werd dat bereik in 2014 minder voor pagina’s, waardoor je in feite geforceerd wordt om te betalen als je wil dat je berichten getoond worden. De angst bestaat dat dit op Instagram hetzelfde is.
Tot nu toe is er echter geen bewijs geweest dat dit het geval is. Vooralsnog krijg je hetzelfde organische bereik met een persoonlijk account als met een zakelijk account. Maar moederbedrijf Facebook kan natuurlijk op ieder moment besluiten om daar verandering in aan te brengen. En dat is iets wat je wel in je achterhoofd moet houden.
Wel of niet switchen?
Er zitten dus zeker een aantal voordelen aan een zakelijk account, die je kunnen helpen bij de marketing van je bedrijf. Begrijpen wie je doelgroep is en weten wanneer je het beste berichten kunt plaatsen zijn goud waard in de wereld van marketing. En de optie om een ‘swipe up’ toe te voegen aan je Stories is ontzettend handig.
Groot nadeel is dat veel van de opties pas beschikbaar worden als je 100 of soms zelfs 10.000 volgers hebt. Als je net begint, is het dus verstandig om eerst wat te groeien op een normaal account, voor je overstapt op een zakelijke versie. Dan heb je direct wat aan de extra’s en hoef je niet eerst te wachten.
Of we ooit nog een verschil gaan zien in het organische bereik van de berichten, is nog de vraag. Hoewel dat nu niet aan de orde lijkt te zijn, weet je nooit wat Facebook van plan is. Op dit moment kun je dus nog veilig overstappen – als je alle extra’s graag wilt gebruiken is dat ook een aanrader – maar onthoud wel dat Facebook Facebook blijft en je organische bereik zomaar omlaag kan gaan trekken.
Zelf een zakelijk account maken
Als je de keuze hebt gemaakt om een zakelijk account te gaan maken, is het wel handig om te weten hoe dit moet. Hiervoor heb je allereerst een Instagram-account nodig, evenals een Facebookpagina van je bedrijf. Heb je beide? Log je dan in op Instagram en ga naar je instellingen. Klik hier op “Je bedrijf laten groeien op Instagram”.
Nu krijg je de kans om verbinding te maken met je Facebookpagina en moet je een categorie kiezen voor je bedrijf. Het sociale medium raadt er direct een aantal voor je aan, om het gemakkelijker te maken. Tot slot vul je je contactgegevens in. Die hoef je niet allemaal in te vullen als je dat niet wilt, maar er moet wel in ieder geval één veld ingevuld zijn. Daarna ben je klaar en heb je een zakelijk account.
Goed om te weten is dat je altijd weer terug kunt gaan naar een persoonlijk account, mocht je dat prettiger vinden. Hierdoor verlies je wel de toegang tot alle extra’s. Om terug te gaan naar een persoonlijk account ga je naar je instellingen en klik je op “Terug naar persoonlijk account”.
Heb jij ook een tech-gerelateerde vraag? Stuur hem naar evelinem@okgo.nl of via Twitter naar @_eefj. Misschien wordt jouw vraag volgende week wel beantwoord.