Vance

Heinz lanceert campagne ‘Pass the Heinz’ die bedacht werd in Mad Men

Als je aan ketchup denkt, denk je aan Heinz tomatenketchup. Vijftig jaar geleden, in de fictieve wereld van de serie ‘Mad Men‘, pitchte personage Don Draper al een campagne voor het ketchupmerk. Blijkbaar kon de bedenker van de serie in de toekomst kijken, want nu in 2017 is de campagne daadwerkelijk gelanceerd.

Het was een gewaagd idee aangezien de ketchupfles niet eens voorkomt in de campagne. Draper koos juist voor close-ups van voedsel waarbij ketchup een goede toevoeging is. Bij een foto van friet, een stuk steak en een hamburger onder de woorden ‘Pass the Heinz’ loopt er vanzelf water in je mond, vond creatief directeur Draper.

“Ook al creëerde Don Draper de campagne bijna vijftig jaar geleden, de boodschap komt nog steeds goed over”, zegt Heinz’s Nicole Kulwicki tegen Adweek.

Heinz zegt dat elke advertentie zijn eigen billboard krijgt in New York en laat de advertenties afdrukken in meerdere kranten en tijdschriften. Dit ging alleen niet zo gemakkelijk, aangezien de foto’s opnieuw gemaakt moesten worden.

“We hadden de bestanden niet die zijn gebruikt in de serie, dus we moesten opnieuw een fotoshoot houden”, vertelt Anselmo Ramos van Heinz. “Het moest precies hetzelfde zijn en dat was knap lastig.”

Mad Men

De AMC-serie ‘Mad Men’ werd van 2007 tot 2015 uitgezonden en draait om de medewerkers van het fictieve reclamebureau Sterling Cooper in New York in de jaren 60.

Creatief directeur Don Draper staat centraal in de serie en volgt hem op zijn werk en thuis. In de fictieve wereld leidt iedereen een rock and roll leven en is drinken, roken en vreemdgaan de normaalste zaak van de wereld.