Vance

Het geheim achter het succes van Hermès

Twee decennia lang weet modehuis Hermès zijn luxe goederen exclusief en toch zeer toegankelijk te houden, met als gevolg een hoop winst en groei van het merk. Tuurlijk, Hermès verkoopt prachtig gemaakte producten, maar dat doen wel meer modehuizen. Wat maakt het merk dan toch zo uniek en winstgevend?

Hermès weet een halo te creëeren om elk product dat het verkoopt, of het nou stropdassen zijn, sjaals, parfum of kettingen. Klanten kunnen deze producten kopen en de winkel verlaten met een million dollar feeling. Om dit te bereiken, hanteert Hermès een meer dan slimme ‘list’ voor de combinatie van flinke verkoopcijfers met een exclusieve reputatie. Namelijk die van categorie segregatie. Dit houdt in dat er producten zijn die vallen in de high-end prijsklasse, maar er ook genoeg ruimte blijft voor productcategorieën met lagere prijzen.

Andere modehuizen hebben deze aanpak ook geprobeerd, maar geen één kwam in de buurt van het succes van Hermès. De recente lancering van de Hermès Apple Watch is het perfecte voorbeeld van het merk’s uitzonderlijke vermogen om tegelijkertijd exclusief én toegankelijk voor een breed publiek te zijn.