Vance

H&M beschuldigd van racisme na tonen gekleurd kindermodel in ‘coolest monkey’ trui

Kledinggigant H&M kwam onlangs flink onder vuur te staan toen het bedrijf een gekleurd kindermodel op de foto zette met een ‘Coolest monkey in the jungle’ trui. De kindermode was te zien op de H&M online shop in het Verenigd Koninkrijk. Opvallend aan de campagne was ook de keus voor twee andere truien. Zo waren twee blanke kinderen te zien in een trui met de tekst ‘survival expert’.

Blogger Stephanie Yeboah trok afgelopen zondag aan de bel toen zij langs de foto van de ‘coolest monkey’ trui scrolde. Zij plaatste een tweet met de tekst “Wiens idee bij H&M was het om dit kleine, lieve, donkere jongetje een trui aan te doen met de tekst ‘coolest monkey in the jungle’?”

Twitter blaast op

Al snel blaast Twitter op met veel felle reacties op de kindermode campagne. Zo ook Models for Diversity, een Britse organisatie die zich hard maakt voor meer inclusiviteit in de mode-industrie. De organisatie vertelt in een tweet dat H&M zich moet schamen voor de controversiële campagne.

Ook de aandacht van de zanger van the Weeknd, Abel Tesfaye, werd getrokken. De zanger maakte afgelopen najaar zijn samenwerking met het kledingmerk H&M bekend. Na het zien van de racistische campagne trekt de zanger zich echter terug. “Ik werd vanmorgen geschokt en beschaamd wakker na het zien van deze foto”, vertelt de zanger in een tweet op maandag. “Ik ben diep beledigd en zal niet meer met H&M samenwerken…”, vervolgt Tesfaye.

Ook op Instagram wordt er fel gereageerd op de H&M campagne. Zo besluit een gebruiker van het medium een aantal aanpassingen te maken en plaatst hij zijn eigen versie van de trui. Hiermee doet @mrchrisclassic de das om de racistische aap-referentie. Ook veranderde Chris Classic op kunstige wijze het H&M logo in het woord ‘SHAME’.

Excuses

Na vele reacties bood H&M vanuit haar hoofdkantoor in Zweden afgelopen maandag haar excuses aan. “Deze afbeelding is inmiddels verwijderd van alle H&M kanalen en wij bieden onze excuses aan voor degenen die zich beledigd voelen”, vertelt het bedrijf in een statement aan the Evening Standard. Hierna werd de controversiële foto verwijderd en de trui wordt niet meer aangeboden in offline stores. Ook vertelt H&M verder in gesprek te gaan met the Weeknd aangaande hun samenwerking.