Vance

H&M start met verkoop van vintage en tweedehands kleding

Afbeelding via Unsplash

Wie een duurzame kledingkast wil, kijkt al snel naar de mogelijkheden van vintage en tweedehands kleding. Toch heeft niet iedereen zin om uren rond te struinen in een kringloopwinkel voor dat perfecte bloesje. Anderen hebben daar minder moeite mee. Om dat voor iedereen wat makkelijker te maken, is H&M in samenwerking met dochterlabel & Other Stories begonnen aan een test voor vintage kleding.

H&M merkt dat de klanten steeds meer bezig zijn met de vraag waar hun kleding nu eigenlijk vandaan komt. Zo heeft de keten wel de Conscious Collectie, gemaakt van duurzame materialen, maar werd het tijd voor meer. De vraag naar vintage groeit en daarom past dit concept perfect bij de huidige markt.

Fast fashion

Om je kledingkast wat duurzamer te maken, is in ieder geval één ding zeker: fast fashion kun je beter overslaan. Het is iets waar keten als Zara, Primark en onder andere H&M aan bijdragen. De kleding wordt van zo goedkoop mogelijke materialen gemaakt, dat je het na een paar keer dragen eigenlijk al weg kunt gooien.

Toch blijft de vraag naar fast fashion enorm. Veelal omdat veel jongeren niet willen of kunnen investeren in duurzame mode. De trends veranderen snel en daarvoor is fast fashion een net zo gemakkelijke uitkomst. Voor een paar euro voor een shirtje kopen dat je toch maar één seizoen draagt, gebeurt daarom nog steeds veel.

Vintage H&M

Juist in deze tijd past deze pilot van H&M zo goed. Op de manier kan de keten jongeren duidelijk maken dat fast fashion niet de enige oplossing is om er modieus bij te lopen. De verkoop van vintage kleding start in Zweden in samenwerking met Sellpy, een start-up waar H&M eerder al in investeerde.

Via de website kunnen de kledingstukken verkocht worden. Hierbij kunnen de verkopers ook een verhaal vertellen bij de kledingstukken die verkocht worden.

Het blijkt overigens niet de eerste keer te zijn dat H&M gaat experimenteren met tweedehands kleding. Dit liep niet helemaal zoals verwacht. Anna Gedda, hoofd duurzaamheid binnen de H&M Group, vertelt dat het nu een heel andere tijd is en dat mensen veel bewuster zijn van alles wat rond duurzaamheid draait.