Afgelopen week bekeek ik in de Albert Heijn met verbazing een courgette. Niet omdat het opeens een andere kleur had of van vorm veranderd was, maar omdat er ‘BioBio’ in gegraveerd stond. Terwijl mijn ogen zich afwendden naar alle aparte stuks paprika’s verpakt in plastic, dacht ik ‘waarom worden niet alle groentesoorten op deze manier gebrandmerkt?’
Natural Branding
Een luxe term voor deze nieuwe vorm van milieuvriendelijk ‘verpakken’? Natural branding. Het houdt in dat stuks fruit en groente door middel van een laser worden gebrandmerkt. Hiermee wordt alleen de buitenste laag van de schil verhit en heeft het verder geen invloed op de smaak of houdbaarheid van een product. De nieuwe techniek wordt vooral gebruikt om onderscheid te maken tussen biologische en ‘gewone’ groenten. De reden hierachter, vertelt de NOS vandaag, is simpelweg dat klanten hierdoor niet stiekem een biologische variant als een goedkopere, normale variant kunnen afrekenen. Woops! Dat kan dus ook niet meer.
Minder verpakkingen
Natural branding heeft een groot voordeel: het scheelt bergen aan plastic. En wie is hier de voorloper van? Ons kleine kikkerlandje natuurlijk. Het eerste bedrijf in Europa dat gebruik maakt van de techniek is Eosta, een verpakkingsbedrijf uit het Zuid-Hollandse Waddinxveen. Het bedrijf vertelt dat ze op jaarbasis ruim 750.000 plastic verpakkingen besparen. Naast de Albert Heijn maakt nu ook supermarkt Hoogvliet gebruik van het brandmerken van avocado’s en gember. Hiermee bespaart de supermarkt elk jaar 100.000 verpakkingen. Dat is niet mis.
Eosta is niet het eerste bedrijf ter wereld dat gebruik maakt van natural branding. De techniek werd al in 1997 gepatenteerd en wordt sinds 2009 gebruikt in Australië en Nieuw-Zeeland. Na het gebruik van plastics die niet op olie-basis worden geproduceerd, karton en recyclebare stickers is brandmerken de nieuwste stap naar een milieuvriendelijke toekomst. Als plastic in de natuur terecht komt, kan het tot wel 1000 jaar duren voordat het wordt afgebroken. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor dieren en planten op het land maar ook in de zee. Ook bij het verbranden van plastic komen veel schadelijke stoffen vrij die slecht zijn voor het klimaat.
Houdbaarheid
Ondanks de nadelen heeft het gebruik van plastic als verpakkingsmateriaal wel een groot voordeel. Het brandmerken van producten doet niks voor de houdbaarheid en plastic doet dat wel. Zo blijkt dat paprika’s verpakt in plastic vier a vijf dagen langer goed blijven dan die zonder verpakking. Ook beschermt plastic tegen beschadigingen, zo vertelt de Volkskrant. Zeker groentesoorten die een lange reis moeten maken voor ze in de schappen belanden, hebben hier voordeel aan. Voor groente en fruit uit het buitenland is plastic daarom nog steeds een duurzamere oplossing dan brandmerken. Natural branding biedt echter wel genoeg mogelijkheden voor producten uit eigen land. Een kleine stap voor de courgette, maar een grote stap voor moeder Aarde.
Bekijk voor meer informatie over natural branding het verslag van de NOS.