Vance

Hoe start je een succesvolle startup? Vier essentiële lessen van Gary Vaynerchuck

TNW Day One - Image ©Dan Taylor/Heisenberg Media.

Vaynerchuck begint zijn presentatie tijdens de elfde editie van The Next Web-conferentie met een waarschuwing: “Heb iets interessants te vertellen. Het feit dat we continu kunnen zenden betekent niet dat we dat moeten doen.” Simpel advies dat Vaynerchuk zelf gelukkig opvolgt.

De energieke Vaynerchuk is enorm kritisch op het huidige startupklimaat en heeft daarom de juiste plek uitgekozen om zijn verhaal te delen. Het is volgens hem belachelijk dat er tegenwoordig zoveel geld gestoken wordt in bedrijven die absoluut geen geld gaan opleveren. “Zonder geld gaat jouw business failliet, zo simpel is het.”

Vaynerchuk wist al op jonge leeftijd de kracht van het internet goed te gebruiken. Hij wist de wijnhandel van zijn ouders uit te bouwen tot een bedrijf dat 60 miljoen dollar waard is. Dit deed hij door onder andere slim gebruik te maken van het internet: op YouTube startte hij een wijnkanaal waar hij niets anders deed dan mensen informeren over allerlei wijnen. Een strategie die volgens Vaynerchuck veel te weinig gebruikt wordt: belangeloos anderen informeren is iets wat bedrijven erg kan helpen. “Informatie weggeven zonder er iets voor terug te vragen is ontzettend krachtig. Content kan je bedrijf zoveel verder helpen.”

Ondanks dat Vaynerchuk zijn succes te danken heeft aan ontzettend slim gebruik van het internet en social media in een tijd dat nog bijna niemand dat deed. Toch ziet hij zichzelf niet als internetnostradamus. “Ik heb helemaal niets voorspeld, ik ben gewoon ontzettend goed in het bijhouden van ontwikkelingen en zorg ervoor dat ik er snel bij ben als ik zie dat iets succesvol wordt.” Zo kijkt hij ook veel naar mislukte startups op het gebied social media. “Als je kritisch ernaar kijkt dan kun je er waardevolle informatie uithalen.”

Dat het huidige startupmodel — het ophalen van grote investeringen — failliet is lijken de deelnemers van The Next Web-conferentie te beamen. De uitspraak: “Ik ben blij dat ik Vaynermedia van 3 miljoen naar 100 miljoen dollar omzet, en niet waardering, heb laten groeien.” Zijn statement werd met oorverdovend applaus ontvangen.

Toch komen dezelfde deelnemers er niet zonder kleerscheuren vanaf: volgens Vaynerchuk is het ontzettend gek dat toekomstige ondernemers miljardenbedrijven proberen te starten. Er is volgens hem niets mis mee om gewoon voor een baas te werken. Je kunt beter medewerker 49 zijn bij Facebook, dan CEO van Facesmuck, aldus Vaynerchuk.

Maar als je toch denkt dat jouw idee startup-waardig is dan heeft Vaynerchuk vier tips voor je.

1. Make money

Zo vanzelfsprekend voor de meesten, maar toch goed om nog een keer in je oren te knopen. Als men niet bereid is voor je product te betalen is de kans groot dat je bedrijf gaat falen. Nu kun je misschien nog gigantisch veel geld ophalen door middel van investeerders, maar ook dat houdt een keer op volgens Vaynerchuk. Het feit dat mensen voor jouw dienst willen betalen zegt vaak iets over de waarde van het product, of in ieder geval iets over de waarde die consumenten eraan koppelen.

2. What do you bring to the table?

Zelfkennis is essentieel om te overleven binnen een startup. Kijk kritisch naar jezelf en weet vooral wat je niet kunt. Vaynerchuk zegt dat het gras bij de buren altijd groener is, maar dat je juist moet focussen op wat jouw speciaal maakt. Iedereen wil iemand anders zijn, maar dat sentiment heeft geen plek als je succesvol wilt zijn.

3. Giving without expecting something in return

Het is belangrijk dat als je succesvol wilt worden dat je bereid moet zijn om te investeren in je klanten. Dat kan op veel verschillende manieren en niet geheel verrassend noemt mediaman Vaynerchuk als voorbeeld content. Zoals hij dat gedaan heeft met zijn populaire Youtube-kanaal over wijn, zo kunnen andere bedrijven dat voorbeeld volgen.

4. The best is yet to come

Vaak wordt het internet beschreven als markt met haar eigen regels en spelers, maar Vaynerchuk spreekt dat tegen. Volgens hem is het internet veel te jong en moeten de grootste internetbedrijven nog komen.