Ben je het spoor bijster over je privacy-instellingen? Leiden je apps je teveel af en grijp je keer op keer naar hetzelfde wachtwoord? Fear no more en drop je vraag bij tech-expert Eveline Meijer. Succes gegarandeerd.
Nu we steeds meer bezig zijn met het milieu, denken we ook meer na over onze wijze van transport. Een auto is natuurlijk ontzettend vervuilend, maar biedt wel meer gemak. Een elektrische auto is niet vervuilend en biedt hetzelfde gemak. Maar is zo’n auto wel wat voor jou?
20.000 elektrische auto’s
Het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt snel toe. Vorig jaar steeg het aantal verkochte varianten met 132 procent, wat neerkomt op bijna 10.000 auto’s, aldus de NOS. In totaal rijden er nu 20.000 volledig elektrische auto’s rond, op een totaal van ongeveer 8 miljoen auto’s.
Dat klinkt als weinig, maar als je bedenkt dat het aantal elektrische auto’s tussen 2016 en 2017 bijna verdubbeld is, is de groei explosief. En waarschijnlijk blijft die groei nog wel even. De elektrische auto wordt namelijk goedkoper en is milieuvriendelijker. Toch zitten er zeker een aantal nadelen aan.
Hoe ver kan ik komen?
Het grootste nadeel van de elektrische auto is wat we de actieradius noemen. Dat is hoe ver een auto kan rijden op een acculading. Een batterij raakt immers leeg, waarop je hem weer moet opladen. Maar je wilt niet dat dat halverwege je reis naar Groningen gebeurt.
Dit is echter met name een probleem voor de eerste generatie van elektrische auto’s. Die konden soms niet eens 100 kilometer rijden voor je ze weer op moest laden. Groningen haal je dan dus niet als je in het midden van het land woont.
Maar tegenwoordig komen er vrijwel alleen maar modellen op de markt die minimaal 200 kilometer kunnen rijden. En over een paar jaar ligt de minimale actieradius op 500 kilometer. Let wel: de actieradius die door fabrikanten genoemd wordt, klopt vaak niet. Het stroomverbruik kan door diverse factoren veel hoger uitvallen. Is het koud, dan presteren de batterijen bijvoorbeeld minder.
Natuurlijk zul je niet dagelijks zulke grote afstanden afleggen, wat het nadeel al minder groot maakt. Vaak rijd je naar je werk en terug, wat in de meeste gevallen neer zal komen op maximaal 100 kilometer per dag. En als er een laadpaal bij je werk is, kun je hem tussendoor ook nog opladen.
Laadpalen
Daarmee heb ik het wel direct over een ander nadeel: de laadpaal. Dat is het apparaat waarmee je je auto oplaadt en waar je dus afhankelijk van bent.
Hoewel de overheid verplicht is om een laadpaal in de buurt te plaatsen als je een elektrische auto hebt, moet je daar wel ruimte voor hebben. En is je auto onderweg leeg, dan moet je maar net het geluk hebben dat er een openbare paal in de buurt is. Dat terwijl er overal tankstations zijn en je je benzine altijd bij kunt vullen.
Het aantal laadpalen stijgt echter wel snel. Aan het begin van 2017 waren er maar liefst 27.000 in Nederland, wat 1,5 keer zo veel is als aan het begin van 2016. En dat aantal blijft maar groeien. Groter nadeel is dat het een paar uur duurt voor je accu weer vol is. Hier wil je dus wel echt de tijd voor nemen. In de toekomst komen er meer snelladers en auto’s die daarmee overweg kunnen.
Duur
Een laatste nadeel van de elektrische auto is de aanschafprijs. Die is namelijk veel hoger dan bij een vergelijkbare auto die op benzine of diesel rijdt. Het verschil komt vaak neer op 5.000 tot 10.000 euro. Wil je een auto die meer dan 100 kilometer kan rijden, dan ben je sowieso 22.000 euro kwijt. Hoe groter je actieradius is, hoe duurder de auto wordt.
Dat geld kun je echter eenvoudig terugverdienen. Omdat je elektrisch rijdt, hoef je niet voor benzine te betalen. Om je een idee te geven: je kunt al voor een tientje een volle tank hebben, wat je met andere brandstoffen niet gaat lukken. Dat scheelt dus flink in de kosten. Daarnaast heb je minder onderhoudskosten, omdat een elektrische motor minder draaiende delen heeft die sneller kapot kunnen gaan en de remmen minder snel slijten.
Tot en met 2020 betaal je bovendien geen wegenbelasting voor een elektrische auto. Kijk je dus naar de gehele levensduur van de auto, dan ben je niet veel meer kwijt dan voor een benzine- of dieselauto. Bovendien dalen de aanschafprijzen van elektrische auto’s nu er meer op de markt komen. Het aanbod is nu misschien nog niet heel groot, maar dat gaat snel veranderen.
Milieuvriendelijk en stil
Die nadelen vallen tegenwoordig dus echt wel mee. En er zijn natuurlijk ook een aantal voordelen aan dit soort auto’s. Zo stoot je geen CO2 uit bij het rijden, waardoor je milieuvriendelijker bent.
Gebruik je echter geen groene stroom voor het opladen, dan is er nog wel uitstoot op de plek waar de elektriciteit wordt opgewekt. Dit kun je voorkomen door op te laden met behulp van zonnecellen.
Daarnaast is de auto ontzettend stil, zeker als je op lagere snelheden rijdt. De motor maakt namelijk vrijwel geen geluid, wat wel zo prettig is. Daarnaast is bij het versnellen direct de maximale kracht voor handen, waardoor je vaak prettiger rijdt.
Wil ik een elektrische auto?
Of een elektrische auto wat voor jou is, hangt dus van een aantal zaken af. Rijd je regelmatig meer dan 200 tot 400 kilometer per dag, dan is een ander alternatief misschien handiger. De accu kan dan immers onderweg leeg raken. Heb je vooral woon-werkverkeer, dan is er eigenlijk geen probleem.
Verder moet je rekening houden met de aanschafprijs van de auto. Je moet hem je immers wel kunnen veroorloven. Het kan dus beter zijn om nog een aantal jaren te wachten met de aanschaf, omdat de prijzen nog gaan dalen.
Tot slot is het goed om te weten of er laadpalen in de buurt zijn, of dat er ruimte is om er eentje te laten plaatsen. Anders kun je je auto niet opladen. Waar al laadpalen zijn, is vaak te vinden op de website van je gemeente. Houd er daarnaast rekening mee dat opladen wel even kan duren.
Elektrisch verschilt weinig van benzine
Verder verschillen elektrische auto’s echter weinig van auto’s op andere brandstoffen. Ze hebben eenzelfde soort model, je kunt dezelfde functies in de auto krijgen en er net zo goed mee rijden. Alleen de bovengenoemde punten zijn anders.
Of je dus een elektrische auto moet kopen, hangt volledig af van je eigen voorkeuren en wat er voor jou mogelijk is. Maar een ding is zeker: het milieu zal je bedanken als je er wel voor kiest.
Heb jij ook een tech-gerelateerde vraag? Stuur hem naar evelinem@okgo.nlof via Twitter naar @_eefj. Misschien wordt jouw vraag volgende week wel beantwoord.