De tijd van de grote aankopen is gekomen. Met Sinterklaas in het land en de straten gehuld in kerstversiering is iedereen fors cadeaus aan het inslaan. Commerciële partijen spelen hier maar al te graag op in door je te verleiden met de leukste acties en advertenties (hallo Black Friday). Maar laat je niet gek maken door al die aanbiedingen op social media, waarschuwt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) nu.
Bestellen via social media
Terwijl je door je Facebook en Instagram feeds scrollt kom je de meest verleidelijke acties tegen, van gezichtsmaskers tot Star Wars gadgets, maar laat je niet voor de gek houden. Een impulsaankoop via social media kan al snel leiden tot teleurstelling en een lege bankrekening. Vandaag start de ACM daarom de campagne ‘Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit.’
Het is belangrijk dat je weet wie de verkoper van een product is en of die daadwerkelijk bereikbaar is, voordat je een aankoop doet. “Veel aanbiedingen op social media worden in gerichte advertenties aangeboden. Je kunt het product in een paar klikken kopen, zonder tussenkomst van een webwinkel”, vertelt de ACM. Dit klinkt lekker makkelijk, maar het brengt ook risico’s met zich mee. De advertenties zijn vaak moeilijk terug te vinden, waardoor de verkoper best wel makkelijk anoniem blijft.
Wat kan je doen?
De ACM laat weten dat je een aantal stappen kunt ondernemen om te voorkomen dat je straks met lege handen komt te staan.
1. Betrouwbaarheid
Controleer eerst wie de aanbieder is, en kijk of degene betrouwbaar is. Staat de verkoper bijvoorbeeld ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of kan je (goede) recensies vinden? Als een aanbieder vaker producten verkoopt, is het vrijwel zeker dat consumenten hier ooit iets over hebben gezegd. Google is je beste vriend, gebruik dat.
2. Contactgegevens
Check de contactgegevens van de aanbieder en bewaar deze. Kan je een telefoonnummer, e-mail of adres vinden? Sla deze op.
3. Bereikbaarheid
Een verkoper kan misschien wel foutieve contactgegevens op een site hebben staan. Het is daarom belangrijk dat je altijd zeker weet dat je het bedrijf of de persoon kunt bereiken. Stuur daarom alvast een mailtje of bel de aanbieder op om zeker te weten dat degene bereikbaar is.
4. Betalen
Hier kan het al snel fout gaan. Je hebt een product gekocht, bent niet tevreden, stuurt het terug en krijgt geen geld terug. Of je hebt een online betaling gedaan maar krijgt nooit je aankoop opgestuurd. Heb je de optie om achteraf te betalen? Maak hier dan altijd gebruik van. Zo voorkom je een lege bankrekening, en áls het product niet aankomt, heb je niet voor niets betaald. Kan je niet achteraf betalen? Betaal dan altijd verzekerd.
Wil je nog beter voorbereid zijn voor je een aankoop doet? Klik dan door naar de ConsuWijzer van de ACM. Hier krijg je handige tips en weet je zeker of een bedrijf betrouwbaar is.