Vance

ING wil eigen reclames maken op basis van jouw betalingen

Foto: Shutterstock.com

We weten inmiddels allemaal dat bedrijven als Google en Facebook ons surfgedrag op het internet volgen om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Maar had je ooit gedacht dat een bank jouw betaalverkeer zou bekijken om ook zulke advertenties weer te geven? ING wil precies dat gaan doen, meldt de NOS.

Voor de duidelijkheid: nee, ING gaat jouw betaalverkeer niet verkopen aan derde partijen zodat zij gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen. Wat de bank wil doen is zelf advertenties aanbieden die bij jou moeten passen. Het gaat dus echt alleen om eigen reclame.

Het idee is als volgt: als jij bijvoorbeeld kinderbijslag krijgt, gaat ING reclame tonen voor hun kinderrekening. Ga je op vakantie en heb je een ticket voor het vliegtuig of een hotelovernachting gekocht? Dan zie je reclame voor een reisverzekering van de bank.

Privacy

Dit betekent dus dat ING jouw betaalverkeer actief gaat bekijken, aldus nieuwe gebruikersvoorwaarden. Klanten van de bank krijgen in de komende maand een bericht om te melden dat het privacystatement bijgewerkt is. Je doet bovendien automatisch aan het systeem mee als je klant bent. Je kunt je hier wel voor afmelden.

ING zelf ziet geen enkel probleem met hun nieuwe systeem. Een woordvoerder stelt tegenover de NOS dat het allemaal gewoon mag en dat je het uit kunt zetten. Ook wordt benadrukt dat de gegevens niet met commerciële partijen worden gedeeld.

De Autoriteit Persoonsgegevens, de privacywaakhond in Nederland, heeft echter wel wat vragen. Persoonsgegevens mogen namelijk alleen gebruikt worden als daar een goede reden voor is. “ING zal er vooral ongetwijfeld goed over hebben nagedacht, maar wij willen die onderbouwing van hen weten en zien of ze ons kunnen overtuigen dat ze de wet op een goede manier hebben geïnterpreteerd”, aldus een woordvoerder tegenover de NOS.