Instagram legt uit waarom #freethenipple nooit gaat gebeuren - Vance

Nu aan het lezen

Instagram legt uit waarom #freethenipple nooit gaat gebeuren

Instagram legt uit waarom #freethenipple nooit gaat gebeuren

Miley Cyrus is voorstander, Scout Willis liep naakt rond op straat om haar steentje bij te dragen, Chrissy Teigen uploadde een nudie, Rihanna werd voor lange tijd verbannen vanwege haar nietsverhullende kiekjes en Naomi Campbell wist onlangs een record te verbreken: haar nipple stond 20 uur lang Instragram! Hoewel menig celebrity een poging heeft gedaan om het taboe rondom de vrouwentepel op Instagram te doorbreken met de hashtag #freethenipple, mag het allemaal niet baten.

Instagram heeft afgelopen week nog eens duidelijk laten weten hoe het zit met het mysterie rondom de verboden tepel. De regel is er en zal voorlopig niet worden ingetrokken. Tijdens een bijeenkomst in Londen gaf de co-founder van Instagram, Kevin Systrom, opheldering over het de achtergrond van de regel. De reden? Het mag niet van Apple.

Zoals iedere app in de App Store heeft ook Instagram te maken met een age rating, waardoor explicit nudity pas bij een rating van 17+ is toegestaan. Omdat Instagram gebruikers van alle leeftijden heeft, heeft de app een age rating van 12+. Wat dus inhoudt dat naaktheid niet is toegestaan. Expliciet naakt in ieder geval niet.

free the nipple

Wat dat dan precies is, daar valt nog over te twisten. Zo zijn mannentepels wél toegestaan, maar die van vrouwen niet, want dat is volgens Apple seksueel getint. Normaal verwijdert Instagram alle foto’s waarop een vrouwentepel te spotten is, maar toen vrouwen massaal mannentepels op hun borst photoshopten om de regel aan de kaak te stellen, werden ze niet op de vingers getikt. De definitie van explicit nudity op Instagram is dus helemaal zo expliciet nog niet.

Ellen Veltman (21) is Digital Producer bij OK GO en redactrice bij Vance.nl. Geïnteresseerd in trends, lifestyle, creativiteit en altijd op zoek naar nieuwe hotspots en inspiratie.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.