Instagram-ster vertelt waarheid achter haar perfecte foto's - Vance

Nu aan het lezen

Instagram-ster vertelt waarheid achter haar perfecte foto’s

Instagram-ster vertelt waarheid achter haar perfecte foto’s

Van fashion bloggers tot fitness experts tot fotogenieke burgers, de ‘Instagram celebrity’ is een totaal nieuwe beroemdheid in onze social media wereld. Ook Essena O’Neill was een doodgewone 18-jarige uit Australie tot ze ruim een half miljoen volgers op Instagram wist te behalen – en daarnaast ook 200,000 volgers op Youtube en Tumblr en 60,000 volgers op Snapchat. Maar de tiener besloot vorige week dat ze helemaal klaar was met social media. Ze verwijderde 2000 foto’s, hernoemde haar account tot ‘Social Media Is Not Real Life’ en veranderde de beschrijvingen van bestaande foto’s op haar social media kanalen. Ze vertelde hierin eerlijk hoe veel pogingen het kostte om de foto te maken, hoeveel ze ervoor betaald kreeg om bepaalde kleding te dragen en hoeveel druk ze voelde om er perfect uit te zien.


“Ik was¬†het merendeel van mijn tienerjaren verslaafd aan social media, sociale goedkeuring, sociale status en mijn uiterlijk,” schrijft O’Neill in haar laatste Instagram post op 27 oktober. “Social media is bedrieglijke afbeeldingen en aangepaste knipsels die tegen elkaar gerangschikt worden. Het is een systeem gebaseerd op sociale goedkeuring, likes, bevestiging in de vorm van¬†views en succes in de vorm van¬†volgers. Het is perfect georganiseerde, egocentrische kritiek.”

¬†“Hoe kunnen we onszelf en ons echte doel/talent zien als we constant anderen aan het bekijken zijn?” zegt ze. “Veel van ons zitten er zo diep in dat we ons de misleidende impact niet realiseren die social media heeft op ons leven.” Naast het veranderen van haar Instagram, heeft O’Neill een video op Youtube gezet over hoe mensen geld verdienen aan social media. Ze is daarna overgestapt van Youtube naar Vimeo – waar ze nu dagelijkse video’s plaatst – omdat “Vimeo positiever en met¬†een waardesysteem werkt in plaats van likes of volgers of advertenties.” ¬†Haar nieuwe site heet ‘Let’s Be Game Changers’ en hierop doet ze oproepen voor een sociaal platform zonder waarderingssysteem zoals likes, volgers en views.

O’Neill’s inzichten zijn pakkend en zetten je aan het denken. Hoewel de miljoenen dollars die door social media sterren worden verdiend niet bepaald nieuws meer is, is deze tiener niet alleen eerlijk over haar verantwoordelijkheid in het doen voortduren van de bewerkte foto-obsessie, maar ook legt ze een spiegel voor haar duizenden volgers.¬†“Ik kan niet beschrijven hoe vrij ik me voel zonder social media. Nooit meer zal ik me laten defini√ęren door cijfers. Het verstikte me,” schrijft ze.

Nikki (22) studeert Communicatiewetenschap in Nijmegen en deed daarvoor een minor Journalistiek aan Western University in London, Canada. Ze is ge√Įnteresseerd in fotografie, digitale ontwikkelingen en design.

Meest gedeeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief.